A inklúzió fókusza az oktatásban
Absztrakt
Az inklúzió jelentősége az elmúlt évtizedek oktatásszociológiai kutatásaiban egyre nagyobb hangsúlyt kap. A fókuszába vont társadalmi csoportok köre szélesedik, a sajátos nevelési igényű tanulók mellett többek között a szociokulturális háttér, nemzeti és vallási hovatartozás is megjelent. Jelen tanulmány célkitűzése, hogy empirikus módon felülvizsgálja a csoportközi viszonyok fókuszba helyezése útján a gyakorlatban releváns kirekesztéssel veszélyeztetett társadalmi csoportokat. A bemutatott kutatás egy pedagógusokkal készített fókuszcsoportos kvalitatív részből, valamint egy tanulók részvételével készült kvantitatív részből álló pilot kutatás eredményeit mutatja be. Az eredmények arra mutatnak, hogy az oktatási rendszerben alulteljesítő diákok csoportja függött össze leginkább a kirekesztéssel, ugyanakkor megjelent a túlsúlyos és a „különc” diákok relevanciája, mely felhívja a figyelmet e két csoport mélyebb vizsgálatának szükségességére.