Jól működik a veszélyhelyzeti tájékoztatás? Avagy miként lehet fokozni a lakosságvédelmet

Kulcsszavak: lakosságtájékoztatás, hitelesség, generációk, média, fake news

Absztrakt

 Az elmúlt időszakban az információs fejlődésben nagymértékű változás következett be. Az információs fejlődés – pozitív irányú drasztikus elmozdulása mellett – többirányú negatív társadalmi következményekkel is járt. Ennek hatására a védelmi rendszerben a lakosság többpilléres tájékoztatása megoldandó feladattá vált. A veszélyhelyzeti tájékoztatás hitelessége, valamint a lakosság bizalmának megőrzésében a médiatorzítás, fake news és deepfake különös kockázatot jelent. A cikkben a szerzők felhívják a figyelmet a generációs különbségekből származó eltérő igényekre, valamint a média befolyásoló hatásainak várható következményeire, továbbá az új kommunikációs csatornák bevezetésének lehetőségére és szükségességére.

Hivatkozások

Amanpour, C. (s. d.). How to seek truth in the era of fake news [Video]. TED Talks. https://www.ted.com/talks/christiane_amanpour_how_to_seek_truth_in_the_era_of_fake_news Letöltés ideje: 2021.05.14.

Bene, V. (2021). A lakosságtájékoztatás aktuális helyzete Magyarországon 2020. Tudás Menedzsment, 22 (1): 272–295. https://doi.org/10.15170/tm.2021.22.1.16 Letöltés ideje: 2022.06.12.

Comer, R. J. 2000. A lélek betegségei. Pszichopatológia. (Osiris tankönyvek.) https://www.szaktars.hu/osiris/view/comer-ronald-j-a-lelek-betegsegei-pszichopatologia-osiris-tankonyvek-2000/?pg=98&layout=s Letöltés ideje: 2021.04.18.

Dahlén, M., Edenius, M. 2007. When is Advertising Advertising? Comparing Responses to Non-Traditional and Traditional Advertising Media. Journal of Current Issues and Research in Advertising, 29 (1): 33–42. https://doi.org/10.1080/10641734.2007.10505206

Digital Media Literacy: How filter bubbles isolate you. GCFGlobal.org. https://edu.gcfglobal.org/en/digital-media-literacy/how-filter-bubbles-isolate-you/1/ Letöltés ideje: 2021.04.18.

Efrat, K., Souchon, A. L., Dickenson, P., Nemkova, E. 2021. Chutzpadik advertising and its effectiveness: Four studies of agencies and audiences. Journal of Business Research, 137: 601–613. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.08.050

Flood, A. 2017. Fake news is “very real” word of the year for 2017. The Guardian, 2 Nov 2007. https://www.theguardian.com/books/2017/nov/02/fake-news-is-very-real-word-of-the-year-for-2017 Letöltés ideje: 2020.11.25.

Hendricks, V. F., Vestergaard, M. 2018. Alternative facts, misinformation, and fake news. In Springer eBooks (pp. 49–77). https://doi.org/10.1007/978-3-030-00813-0_4 Letöltés ideje: 2021.07.21.

Karsten, J., West, D. M. 2016. Inside the social media echo chamber. Brookings, December 9, 2016. https://www.brookings.edu/articles/inside-the-social-media-echo-chamber/ Letöltés ideje: 2021.05.25.

Krisó, E. 2012. Szervezeti kommunikáció. Budapest, Nemzeti Közszolgálati Egytem: Közigazgatási Vezetői Akadémia. https://nkerepo.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/100167/471.pdf;jsessionid=9745D28CE737E25AC6B508CCF67C58C1?sequence=3 Letöltés ideje: 2021.01.14.

Lovász, D. 2017. A véleménybuborék jelensége a közösségi médiában. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont. https://kalauz.lib.pte.hu/velemenybuborek-jelensege-kozossegi-mediaban/ Letöltés ideje: 2021.01.15.

McCrindle, M. 2021. The generations defined. mccrindle.com.au. October 15, 2021. https://mccrindle.com.au/article/topic/demographics/the-generations-defined/ Letöltés ideje: 2021.12.14.

Orosdy B., Dobó R. 2018. A kommunikációs csatornák népszerűsége és hitelessége 2017-ben Magyarországon. In Józsa L., Korcsmáros E., Seres Huszárik E. (szerk.): A hatékony marketing - EMOK 2018 Nemzetközi Tudományos Konferencia konferenciakötete. Komarno: Selye János Egyetem, 497–505.

Tóbi, I., Törőcsik, M. 2013. Tudománykommunikáció a Z generációnak. A fiatalok fogyasztása, tartalomfogyasztása. Pécs: Pécsi Tudományegyetem.

Zilahi, T. 2017. Amikor robban a pszichés feszültség – A pánikzavar tünetei és kezelése. pszichoforyou.hu https://pszichoforyou.hu/panikzavar/ Letöltés ideje: 2021.07.21.

évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról

/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról

Megjelent
2024-02-19
Rovat
Társadalomtudomány