Corporate language, avagy a vállalatspecifikus nyelvhasználat jelentősége és szerepe az üzleti nyelv oktatásának módszertanára nézve
Absztrakt
A gazdasági nyelvek szegmentálási lehetőségeinek, alcsoportjainak rövid áttekintését követően hangsúlyozom, hogy az üzleti nyelv önmagában nehezen meghatározható, kissé megfoghatatlan fogalom. Sajátosságai főleg egy adott intézmény, illetve vállalat kommunikációjának megfigyelése alapján írhatók le. Kimondható, hogy ahány cég, annyiféle üzleti nyelvhasználat. Arra hívom fel a figyelmet, hogy a corporate wording, illetve a corporate language fogalma viszonylag új keletű. Egyre több szakember ismeri fel, hogy a nyelvhasználat jelentős befolyást gyakorol a vállalat arculatára, így a versenytársaktól való elkülönülés, a megkülönböztethetőség fontos eszköze lehet. Konkrét német nyelvi példákat említek arra vonatkozóan, hogy a vállalatspecifikus nyelvhasználat milyen sajátosságok, nyelvi megnyilvánulások segítségével tudja kiemelni a vállalatot, a terméket vagy a szolgáltatást a többi hasonló versenytárs közül. A tanulmány néhány lehetséges módszert ismertet, amelyek arra ösztönzik a hallgatókat, hogy egy speciális esetből kiindulva saját maguk fedezzék fel a nyelvben rejlő lehetőségeket. Az eredmények azt bizonyítják, hogy egy konkrét vállalat honlapjáról történő kiinduló pontok és az aktuális írásbeli és szóbeli műfajokkal történő szembesülés nagymértékben növeli a hallgatói aktivitást.
Hivatkozások
Burel, S. (2016): Angewandte Unternehmenskommunikation aus linguistischer Perspektive in Forschung, Praxis und Lehre. In: Karstens, I. – Busch, A. (Hrsg.) Handbuch Wirtschaftskommunikation: Interdisziplinäre Zugänge zur Unternehmenskommunikation. Francke Verlag: Tübingen. 561–577
Bolten, J. (1992): Fachsprache oder Sprachbereich? Empirisch-pragmatische Grundlagen zur Beschreibung der deutschen Wirtschafts-, Medizin-und Rechtsprache. In: Bungarten, Th. (Hrsg.) Beiträge zur Fachsprachenforschung. Bd. 1. Attikon: Tostedt. 57–72
Fluck, H-R. (1991): Fachsprachen. Einführung und Bibliographie. Gunter Narr Verlag: Tübingen.
Foerster, B. (2018): Corporate Identity – Definition und Einordnung. https://www.marketinginstitut.biz/blog/corporate-identity/ (hozzáférés: 2023.01.21.)
Förster, H-P. (1994): Konzepte für eine unternehmerische Schreibkultur. Campus Verlag: Frankfurt–New York
Hundt, M. (1995): Modellbildung in der Wirtschaftssprache: Zur Geschichte der Institutionen- und Theoriefachsprachen der Wirtschaft. Reihe Germanistische Linguistik. Band 150. Gunter Narr Verlag: Tübingen. https://doi.org/10.1515/9783110954685
Janich, N. (2010): Werbesprache. Ein Arbeitsbuch. Gunter Narr Verlag: Tübingen.
Janich, N. – Schüler, D. (2020): Werbekommunikation und Werbesprache. In: Niehr, Th. – Kilian, J. – Schiewe, J. (Hrsg.): Handbuch Sprachkritik. Metzler: Stuttgart. 343–352. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04852-3_43
Kegyes, E.– Kovács, M. (2012): Logisztikai szolgáltatások kommunikációja. GÉP–A Gépipari Tudományos Egyesület műszaki, vállalkozási, befektetési, értékesítési, kutatás-fejlesztési, piaci információs folyóirata. LXIII. évf., 4. szám. Miskolci Egyetem: Miskolc. 43–47
Krieg-Holz, U. (2018): Werbesprache. In: Deppermann, A. –Reineke, S. (Hrsg.) Sprache im kommunikativen, interaktiven und kulturellen Kontext. De Gruyter: Berlin–New York. 295–319. https://doi.org/10.1515/9783110538601-013 (hozzáférés: 2023.10.26.)
Kurt, H. (2001): Unternehmenskommunikation im Horizont der Institutionenkommunikation – das Unternehmen Lufthansa als Institution. Grin Verlag: München.
Mészáros, Á. (2019): Önálló szakszókincsfejlesztés idegen nyelven. Porta Lingua. SZOKOE: Budapest. 111121
Reimann, S. (2020): Unternehmenskommunikation heute und interkulturell. Angewandte Linguistik am Beispiel. Deutsche Sprache in Unternehmen in Ungarn. Filogi. ELTE: Budapest. http://ojs.elte.hu/filogi/article/view/460 (hozzáférés: 2023.01.21.). https://doi.org/10.37588/filogi.2020.1.460
Schach, A. (2015): Advertorial, Blogbeitrag, Content. Strategie. Neue Texte der Unternehmenskommunikation. SpringlerGabler: Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-05492-2
Internetes hivatkozások
Bosch-Gruppe. https://www.bosch.de/
Mediamarkt. https://www.mediamarkt.de/
Német Marketingintézet (Deutsches Institut für Marketing). https://www.marketinginstitut.biz/ueber_uns/
Lionbridge Marketingfejlesztési Platform. https://www.lionbridge.com/blog/content-creation/how-do-youdefine-and-manage-your-corporate-language/
Dezony GmbH– termékbemutató. https://www.youtube.com/watch?v=A6mH3D15Rpk
Hans-Peter Förster weboldala. https://hans-peter-foerster.de
Gabler Wirtschaftslexikon. https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/corporate-language-27814/version251456
Corporate Design Manual, a Hannover-Rück csoport fogalomtára. https://corporate-design.hannoverrueck.de/404563/corporate-wording

