Internet and telemedicine in doctor–patient communication

  • Renáta Nagy
  • Csilla Egyed
  • Alexandra Csongor
Keywords: telemedicine, doctor–patient communication, language communication strategies, internet patients, simulated patients

Abstract

Today, doctor–patient communication is enduring a significant transformation due to digital technologies. The rise of the internet, social media and other digital tools for medical purposes has led to the need to acquire new skills.

The aim of this study is to present the experiences of a new course at the Department of Languages for Biomedical Purposes and Communication at the University of Pécs Medical School. This course aims at demonstrating the impact of the internet on the doctor–patient relationship and at allowing students to practise to allow medical students to practise language communication strategies in the classroom among each other and with simulated patient situations. Currently, this course is provided in two programmes, in English and German, with 4–4 trainers and simulated patients. Based on their feedback so far, students have found the course innovative, useful and relevant in the post-pandemic period.

References

Bán, A. (2017): A telemedicina potenciális szerepe a háziorvosi ellátás hozzáférhetőségének és minőségének javításában. Válogatott tanulmányok a társadalomtudományok köréből. Sturovo.

Csongor, A. – Németh, T. – Hild, G. (2019): Új kihívások az orvosi szaknyelvoktatásban. In: Bocz Zs. – Besznyák R. (eds.) Porta Lingua 2019: Interdiszciplináris megközelítések a szaknyelvoktatásban és kutatásban. SZOKOE: Budapest. 167–173.

Fajt, B. (2019): Aspects of improving 21st century skills in tertiary education: cognitive flexibility and complex problem solving. In: Bocz, Zs. – Besznyák, R. (eds.) Porta Lingua 2019: Interdiszciplináris megközelítések a szaknyelvoktatásban és -kutatásban. SZOKOE: Budapest. 19–27.

Gill, K. – Hussain, F.N. – Husnain, A. – Khan, S. (2010): Communication skills of specialist doctors: Assessment with SKAF scale a new tool. Pakistan Journal of Medical Sciences. 2010;26(4):753–758.

Győrffy, Zs. – Meskó, B. (2012): E-doktorok és e-páciensek Magyarországon – Kvalitatív vizsgálat a magyarországi orvosok gyógyítással kapcsolatos internethasználatáról és attitűdjeiről. LAM (Lege Artis Medicinæ): Budapest.

Iorio, S. – Cilione, M. – Martini, M. – Tofani, M. – Gazzaniga, V. (2022): Soft Skills Are Hard Skills – A Historical Perspective. Medicina 2022. 58/8, 1044. DOI: https://doi.org/10.3390/medicina58081044

Kazai, A. (2014): Egészségtudatosság, e-gészség, health literacy. https://kazaianita.wordpress.com/2014/07/08/egeszsegtudatossag-e-geszseg-health-literacy/#more-319

Kránicz, R. – Hambuch, A. – Halász, R. – Makszin, L. – Sárkányné Lőrinc, A. (2022): Háziorvosi és szakorvosi távkonzultációk nyelvi-kommunikatív vizsgálata. Porta Lingua. 2022/2. 7–15. DOI: https://doi.org/10.48040/PL.2022.2.1

Kurtán, Zs. (2003): Szakmai Nyelvhasználat. Nemzeti Tankönyvkiadó: Budapest

Németh, T. – Hild, G. – Csongor, A. (2019): Szaknyelvoktatás 2.0. In: Bocz Zs. – Besznyák R. (eds.) Porta Lingua 2019: Interdiszciplináris megközelítések a szaknyelvoktatásban és -kutatásban. SZOKOE: Budapest. 2019. 323–333.

Papp-Zipernovszky, O. – Náfrádi, L. – Schulz, P. J. – Csabai, M. (2016): „Hogy minden beteg megértse!” – Az egészségműveltség (health literacy) mérése Magyarországon. Orvosi Hetilap: Budapest. DOI: https://doi.org/10.1556/650.2016.30498

Strehle, E. M. – Shabde, N. (2006): One hundred years of telemedicine: does this new technology have a place in paediatrics? Archives of Disease of Childhood. DOI: https://doi.org/10.1136/adc.2006.099622

Szűts, Z. (2014). Egyetem 2.0. www.kodolanyi.hu/images/tartalom/File/kiadvanyok/szuts-zoltan-egyetem2.0.pdf

Vajer, P. et al.: (2020): Háziorvoslás a COVID–19-járvány idején. Orvosi Hetilap. 161/40. 1699-1705. DOI: https://doi.org/10.1556/650.2020.31954

Wald, H.S. – Dube, C.E. – Anthony, D.C. (2007): Untangling the Web—the impact of internet use on health care and the physician-patient relationship. Patient Educ Couns: DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2007.05.016

Warta, V. (2005): Szerzői hang: Angol nyelvű orvosi esetismertetések műfajelemzése korpusznyelvészeti módszerekkel. PhD értekezés. Kézirat. Pécsi Tudományegyetem: Pécs.

Internetes hivatkozások

Eurostat (Európai Statisztikai Adatok): https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn20210406-1

Primary Care Development Coropration: https://www.pcdc.org/resources/communication-strategies-fortelehealth-2

Herz Medicine (Információk orvosoknak és szakembereknek) www.kardiologie.org

Physiopedia szaklap: https://www.physio-pedia.com/Calgary-Cambridge_Guide_to_the_Medical_Interview__Initiating_the_Session

Published
2024-01-31
Section
A tudományterületek nyelvhasználatának sajátosságai, szakfordítás