„Védőnői módszertan alapjai, obszerváció” tantárgy szerepe a hallgatók védőnőséggel kapcsolatos általános és speciális ismereteinek fejlődésében és szakmai elköteleződésükben
Absztrakt
BEVEZETÉS: A védőnőképzésre történő jelentkezés a szakma iránti elköteleződés első állomása. A hallgatók előtt álló feladatokon történő sikeres túljutás nemcsak a hallgatók motiváltságán, hanem a szakmára felkészítő tantárgyak érdekességén, az oktatás minőségén is múlik. Kutatásunk célja megvizsgálni, hogy a 2021/2022. tanévben indult győri védőnőképzés I. évfolyamos hallgatói számára kötelezően elvégzendő „Védőnői módszertan alapjai, obszerváció” című tantárgy milyen szerepet játszik a hallgatók védőnői hivatással kapcsolatos ismereteinek alakulásában és szakmai elköteleződésükben.
MÓDSZERTAN: Kérdőíves felmérést végeztünk a tantárgyat sikeresen teljesítő, I. évfolyamos hallgatók körében, a képzés megkezdése előtti (bemeneti) és a tantárgy teljesítése utáni (kimeneti) állapotra vonatkozóan. A saját szerkesztésű, zárt és nyitott kérdéseket, Likert-skálát tartalmazó kérdőívet online formában (Google-űrlap), anonim módon töltötték ki a hallgatók. A lekérdezés teljes körű, a kitöltési arány 100% volt (N=19). A szociodemográfiai adatokon túl rákérdeztünk szakmaismereti tudásukra, a szakmai elköteleződéssel kapcsolatos jellemzőkre.
EREDMÉNYEK: A résztvevők átlagéletkora 21,4 év, 36%-uk értelmiségi családból származik, jellemzően nagyközségekből és Győrből érkeztek. A felvételi pontátlag 372 pont. A bemeneti és kimeneti méréseknél a védőnői szakmai munkára vonatkozó változások az általános ismeretek bővülésében a legmarkánsabbak, a szakterületi munkára vonatkozó kérdéseknél tendenciális az emelkedés. Nincs szignifikáns összefüggés a felvételi pontok és az ismeretszint bővülése között. Elköteleződésük 10,6%-kal erősödött, több mint háromnegyedük szerint jó intézményt választottak diplomájuk megszerzéséhez.
KÖVETKEZTETÉSEK: Hallgatóink számára az obszervációs tantárgy az általános védőnői munka és a speciális védőnői szakterületek megismerésében nagy jelentőséggel bír, és megerősíti a pálya iránti elköteleződést.
Hivatkozások
Andorka, R. (1994). A rétegződéselmélet haszna a mai magyar társadalom kutatásában. Andorka R.–Hradil, S.–Peschar, LJ (szerk.): Társadalmi rétegződés. Budapest, AULA. ISBN 978-963-418-010-4
Bacsó, Á., Balatoni, Á., Csordás, Á., Fogarasi-Grenczer, A., Prosszer, M., Hegedűs, K.,Talabér, J. (2018) Egyéni egészségfejlesztés módszertana. Országos Közegészségügyi Intézet, Budapest. EFOP 1.8.0-VEKOP-17-2017-00001
Bányai, E., David M., Fedor, I., Jávorné Erdei, R., Kissné Dányi, É., Lévardy, E. (2014) Új utakon, oktató védőnői továbbképzés - hallgatói kézikönyv. Budapest: GYEMSZI.
Bársonyné Kiss K., Bajusz J., Eszik O., Gácsi E., Karácsony I., Kereki J., Kispéter L. (2015) START... Új védőnői módszerek a koragyermekkori fejlődési eltérések felismerésében és gondozásában. Budapest: ÁEEK.
Bella, T. (2018). A kutatási módszer és mintavétel megválasztása a tudományos kutatásokban. Statisztika a tudományok, a technika és az orvoslás körében. A Magyar Természettudományi Társulat tudománytörténeti kötetei (2). Magyar Természettudományi Társulat, Budapest, pp. 247-263. ISBN 978-615-80623-5-0
Csordás, Á. (2011) Védőnői hivatás (2010) A hungarikumként jelzett hivatásunk napjainkban, Védőnő, 21(1): 28-39.
Fehérvári, A., Széll, K. (2019) Új kutatások a neveléstudományokban/2018 Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések ELTE PPK – L’Harmattan Kiadó Budapest. ISBN 978-963-414-566-0
Gács, Z., Berend, K., Csanádi, G., & Csizmady, A. (2015) Új kérdőív a szülői egészségműveltség mérésére. Orvosi Hetilap, 156(42), 1715-1718. DOI: 10.1556/650.2015.30237
Gyulai, A., Árváné Egri, C., Fogarasi-Grenczer, A., Jávorné Erdei, R., Karácsony, I. (2021) A védőnők pályaelhagyásának vizsgálata. IME: Informatika és menedzsment az egészségügyben, 20(2): 9-15.
Hodozsó, K., Soósné Kiss, Zs., Jakus, P., Feith, H.J., Hollós, S., Vingender, I. (2013) Professional help for visually impaired mothers raising a child. New medicine 17(4): 136-139. DOI: 10.1556/NM.17.2013.4.2
Kereki, J., Kispéter L. (2018) Családközpontúság és ágazatközi együttműködés a kora gyermekkori intervencióban – Utak, szakemberek és kompetenciák, Egészségfejlesztés, 59(2): 39-47. DOI: 10.1556/2006.59.2018.2.2
Németh, A., Bársonyné Kis, K., Budai, É. (2014) Egészségügyi főiskolai hallgatók egészségfelfogásának vizsgálata. Egészségfejlesztés 55.1-2: 28-35.
Soósné Kiss, Zs. (2002) Programozott oktatás és alkalmazási lehetősége a szülőségre felkészítésben. Egészségnevelés 43(6): 276-279.
Soósné Kiss, Zs. (2007) A szülőségre felkészülés egy új lehetősége, az "Aktív szülőségre felkészülés (ASZF)" - modell. Védőnő 17(2): 3-7.
Soósné Kiss, Zs. (2014) Primer prevenciós szemlélettel dolgozó szakemberek lehetőségei a családi krízisek megelőzésében, családterápiás munka tapasztalatai alapján. Egészségfejlesztés 55(1-2): 20-27.
Soósné Kiss, Zs. (2022a) Családot alapító párok felkészítésének elmélete és gyakorlata. Módszertani könyv szakembereknek. SpringMed Kiadó, Budapest, ISBN: 9786156337269
Soósné Kiss, Zs. (2022b) Gyermeket váró párok kézikönyve: Leendő szülők és az őket felkészítő szakemberek részére. SpringMed Kiadó, Budapest, ISBN: 9786156337443
Soósné Kiss, Zs., Keserü, B., Sinka, M., Lipienné Krémer, I. (2016) Difficulties, health problems and professional support of divorced fathers living separately from their children - experiences in Hungary. New medicine 20(4): 153-161. DOI: 10.1556/650.2016.004
Soósné Kiss, Zs., Kovács, A., Kókai, J. (2015) The aspects of starting a largefamily. New medicine 19(3): 110-115. DOI: 10.1556/650.2015.004
évi LXXIX. törvény a magzati élet védelméről vonatkozó részek, forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99200079.tv, letöltve: 2023.06.28.
/1997. (IX.3.) NM rendelet az iskola-egészségügyi ellátásról, forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700026.nm, letöltve: 2023.06.28.
/2004. (V.21.) ESzCsM rendelet a területi védőnői ellátásról, forrás: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=84519.289052, letöltve: 2023.06.28.
/2014. (IV.8.) EMMI rendelet a várandósgondozásról, forrás: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=168562.318326, letöltve: 2023.06.28.
EMMI, Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok kézikönyv (MEES 2.0. változat), forrás: http://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/2969/fajlok/EMMI_kozlemeny_Egeszsegugyi_%20Standardok.pdf, letöltve: 2023.06.28.
EMMI szakmai protokollja a kórházi védőnői feladatokról a szülészeti és újszülött ellátásban, forrás: https://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/903/fajlok/szakmai_iranyelve_vedono.pdf, letöltve: 2023.06.28.
