The role of „The basics of health visitor methodology, observation' course in the development of students' general and specialized knowledge related to health visiting and their professional commitment"

  • Antónia Magyari Széchenyi István University Faculty of Health and Sport Sciences, Department of Obstetrics and Gynaecology, Nursing and Patient care – Nurse specialization student, Győr, Hungary
  • Ádám Nagy Széchenyi István University, Apáczai Csere János Faculty of Pedagogy, Humanities and Social Sciences, Department of Special Education, Győr, Hungary
Keywords: health visitor, professional commitment, higher education, career motivation

Abstract

INTRODUCTION: Applying for health visitor training is the first step of commitment to the profession. The successful passage of the tasks facing the students depends not only on the motivation of the students but also on the interest of the subjects preparing for the profession and the quality of education. The aim of our research is to examine whether the health visitor training in Győr, which started in the academic year 2021/2022, and the compulsory "Basics of Health Visitor Methodology, Observation" course for first-grade students play a role in their knowledge of the health visitor function and their professional commitment.

METHODOLOGY: We conducted a questionnaire survey among first-year students who successfully completed the subject course inputs and assessed their state after completing the subject. The questionnaire contained self-constructed closed and open questions, a Likert scale, and an online form (Google Forms). Students filled it in anonymously by March 28, 2022. The query was completed with a 100% response rate (N=19). In addition to socio-demographic data, we asked about their professional knowledge and characteristics related to professional commitment.

RESULTS: The average age of participants is 21.42 years; 36% are from intellectual families and typically come from large villages or Győr. The average admission score is 372 points. Changes in health visitor professional work between the input and output surveys are most marked in general knowledge growth. There is a tendentious increase in knowledge about specialized work. There is no significant correlation between admission points and the level of knowledge. Their commitment strengthened by 10.6% between September 2021 and May 2022, and more than three-quarters of them stated that they chose a good institution to obtain their degree.

CONCLUSIONS: For our students, the subject of observation is of great importance in getting to know general health visitor work and specialist fields, and it reinforces their commitment to the career.

References

Andorka, R. (1994). A rétegződéselmélet haszna a mai magyar társadalom kutatásában. Andorka R.–Hradil, S.–Peschar, LJ (szerk.): Társadalmi rétegződés. Budapest, AULA. ISBN 978-963-418-010-4

Bacsó, Á., Balatoni, Á., Csordás, Á., Fogarasi-Grenczer, A., Prosszer, M., Hegedűs, K.,Talabér, J. (2018) Egyéni egészségfejlesztés módszertana. Országos Közegészségügyi Intézet, Budapest. EFOP 1.8.0-VEKOP-17-2017-00001

Bányai, E., David M., Fedor, I., Jávorné Erdei, R., Kissné Dányi, É., Lévardy, E. (2014) Új utakon, oktató védőnői továbbképzés - hallgatói kézikönyv. Budapest: GYEMSZI.

Bársonyné Kiss K., Bajusz J., Eszik O., Gácsi E., Karácsony I., Kereki J., Kispéter L. (2015) START... Új védőnői módszerek a koragyermekkori fejlődési eltérések felismerésében és gondozásában. Budapest: ÁEEK.

Bella, T. (2018). A kutatási módszer és mintavétel megválasztása a tudományos kutatásokban. Statisztika a tudományok, a technika és az orvoslás körében. A Magyar Természettudományi Társulat tudománytörténeti kötetei (2). Magyar Természettudományi Társulat, Budapest, pp. 247-263. ISBN 978-615-80623-5-0

Csordás, Á. (2011) Védőnői hivatás (2010) A hungarikumként jelzett hivatásunk napjainkban, Védőnő, 21(1): 28-39.

Fehérvári, A., Széll, K. (2019) Új kutatások a neveléstudományokban/2018 Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések ELTE PPK – L’Harmattan Kiadó Budapest. ISBN 978-963-414-566-0

Gács, Z., Berend, K., Csanádi, G., & Csizmady, A. (2015) Új kérdőív a szülői egészségműveltség mérésére. Orvosi Hetilap, 156(42), 1715-1718. DOI: 10.1556/650.2015.30237

Gyulai, A., Árváné Egri, C., Fogarasi-Grenczer, A., Jávorné Erdei, R., Karácsony, I. (2021) A védőnők pályaelhagyásának vizsgálata. IME: Informatika és menedzsment az egészségügyben, 20(2): 9-15.

Hodozsó, K., Soósné Kiss, Zs., Jakus, P., Feith, H.J., Hollós, S., Vingender, I. (2013) Professional help for visually impaired mothers raising a child. New medicine 17(4): 136-139. DOI: 10.1556/NM.17.2013.4.2

Kereki, J., Kispéter L. (2018) Családközpontúság és ágazatközi együttműködés a kora gyermekkori intervencióban – Utak, szakemberek és kompetenciák, Egészségfejlesztés, 59(2): 39-47. DOI: 10.1556/2006.59.2018.2.2

Németh, A., Bársonyné Kis, K., Budai, É. (2014) Egészségügyi főiskolai hallgatók egészségfelfogásának vizsgálata. Egészségfejlesztés 55.1-2: 28-35.

Soósné Kiss, Zs. (2002) Programozott oktatás és alkalmazási lehetősége a szülőségre felkészítésben. Egészségnevelés 43(6): 276-279.

Soósné Kiss, Zs. (2007) A szülőségre felkészülés egy új lehetősége, az "Aktív szülőségre felkészülés (ASZF)" - modell. Védőnő 17(2): 3-7.

Soósné Kiss, Zs. (2014) Primer prevenciós szemlélettel dolgozó szakemberek lehetőségei a családi krízisek megelőzésében, családterápiás munka tapasztalatai alapján. Egészségfejlesztés 55(1-2): 20-27.

Soósné Kiss, Zs. (2022a) Családot alapító párok felkészítésének elmélete és gyakorlata. Módszertani könyv szakembereknek. SpringMed Kiadó, Budapest, ISBN: 9786156337269

Soósné Kiss, Zs. (2022b) Gyermeket váró párok kézikönyve: Leendő szülők és az őket felkészítő szakemberek részére. SpringMed Kiadó, Budapest, ISBN: 9786156337443

Soósné Kiss, Zs., Keserü, B., Sinka, M., Lipienné Krémer, I. (2016) Difficulties, health problems and professional support of divorced fathers living separately from their children - experiences in Hungary. New medicine 20(4): 153-161. DOI: 10.1556/650.2016.004

Soósné Kiss, Zs., Kovács, A., Kókai, J. (2015) The aspects of starting a largefamily. New medicine 19(3): 110-115. DOI: 10.1556/650.2015.004

évi LXXIX. törvény a magzati élet védelméről vonatkozó részek, forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99200079.tv, letöltve: 2023.06.28.

/1997. (IX.3.) NM rendelet az iskola-egészségügyi ellátásról, forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700026.nm, letöltve: 2023.06.28.

/2004. (V.21.) ESzCsM rendelet a területi védőnői ellátásról, forrás: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=84519.289052, letöltve: 2023.06.28.

/2014. (IV.8.) EMMI rendelet a várandósgondozásról, forrás: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=168562.318326, letöltve: 2023.06.28.

EMMI, Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok kézikönyv (MEES 2.0. változat), forrás: http://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/2969/fajlok/EMMI_kozlemeny_Egeszsegugyi_%20Standardok.pdf, letöltve: 2023.06.28.

EMMI szakmai protokollja a kórházi védőnői feladatokról a szülészeti és újszülött ellátásban, forrás: https://www.hbcs.hu/uploads/jogszabaly/903/fajlok/szakmai_iranyelve_vedono.pdf, letöltve: 2023.06.28.

Published
2025-03-03
How to Cite
MagyariA., & NagyA. (2025). The role of „The basics of health visitor methodology, observation’ course in the development of students’ general and specialized knowledge related to health visiting and their professional commitment". Multidisciplinary Health & Wellbeing, 3(1), 23-35. https://doi.org/10.58701/mej.16102
Section
Junior researchers