Virtuális közösségek az Instagramon

Táncos anyák identitásképzése, diskurzusai és társadalmi megjelenése

  • Marisa Joana Berg Zene- és Táncművészeti Egyetem (Kortárs Táncművészeti Központ), Köln, Németország
Kulcsszavak: tudás, táncközvetítés, testi normák, anyaság, közösségi média

Absztrakt

Az olyan virtuális platformok, mint az Instagram, az interakció és a részvétel új formáinak bevezetésével jelentősen átalakították a táncfelfogásunkat, a tánc megjelenítését és az erről szóló párbeszédet. E változások mélyrehatóbb eszmecserét tesznek szükségessé arról, hogy a táncról szóló tudás hogyan termelődik a virtuális közösségekben és azokon keresztül. A tanulmány azt vizsgálja, hogy a közös tanulási tapasztalatok és interakciók hogyan alakítják a táncra vonatkozó kollektív tudást. Továbbá azt kutatja, hogy a hivatásos táncosok és követőik hogyan hozzák létre táncos identitásukat a közösségi médiában, különös tekintettel a társadalmi és a fizikai megjelenéssel kapcsolatos normákra. Balett-táncos anyák által közzétett Instagram-bejegyzésekre fókuszálva, akik például a #momdancer vagy #ballerinamom hashtageket használják, a tanulmány bemutatja, hogyan segítik a kommentek és válaszok a közösségépítést, hogyan nyújtanak támogatást, hogyan bővítik a tánc „jellemzőiről” alkotott hagyományos elképzeléseket, illetve miként kérdőjelezik meg a táncművészethez kapcsolódó testideálokat a közösségi médiában. A kutatás etnográfiai megközelítéssel mutatja be, hogyan történik a kollektív tudástermelés, és új megvilágításba helyezi a virtuális gyakorlati közösségek kialakulását, valamint azt, hogy az online terek hogyan formálják a táncról alkotott kortárs elképzeléseket és a tánc terjesztésének folyamatát.

Megjelent
2025-11-19
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok