Instruálás hatásának vizsgálata a szájápolási ismeretekre és szokásokra fix fogszabályozót viselő felnőttek körében
Absztrakt
Bevezetés: Rögzített fogszabályozó készülék viselése esetén speciális odafigyelés szükségeltetik, hiszen több olyan
felszín keletkezik a szájüregben, ami miatt nehezebbé válik a szájápolás, ennek okán később ínygyulladás, majd
fogágygyulladás alakulhat ki. Ezért elengedhetetlen a teljes körű tájékoztatás a szájápolási szokásokkal és ismeretekkel
kapcsolatban, amely dentálhigiénikusi kompetenciakörbe tartozik. Az elvégzett hathetes longitudinális vizsgálat célja volt
felmérni a különböző módon nyújtott szájhigiénés instrukciók hatását rögzített fogszabályozó készülék felhelyezésének
időszakában felnőtt populáció bevonásával.
Vizsgálati anyag és módszer: Az instruálás hatásának vizsgálata két csoportban (szóbeli tájékoztatás és videóanyag
bemutatása) zajlott, az orálhigiénés ismeretekre és szokásokra vonatkozóan két adatfelvételi időpontban történt meg
a páciensek önbeszámoláson alapuló tesztbattériával való felmérése mindösszesen 47 fő bevonásával. Az első adatfelvételi
időpont során a tesztbattéria kitöltését követően megtörtént a fix fogszabályozó készülék felhelyezése, illetve
a csoportbesorolásnak megfelelő instruálás, majd hat hét elteltével, az első aktiválás során zajlott a második adatfelvétel
a tesztbattéria ismételt kitöltésével.
Eredmények: A hathetes vizsgálat során mindkét vizsgálati csoport fejlődést mutatott az orálhigiénés eszközök ismeretében,
és szájápolási szokásaik is pozitív irányba változtak, ugyanakkor elmondható, hogy ezen változások a videóanyagos
instruálás hatására intenzívebbek voltak.
Megbeszélés: A vizsgálat rávilágított arra, hogy a pontos és jól követhető instruálás rendkívül fontos fix fogszabályozó
készülék felhelyezésekor, és célszerű, ha az átadott információ a későbbiekben is elérhető, visszanézhető.
Hivatkozások
ALKADHI O H, ZAHID M N, ALMANEA R S, ALTHAQEB H K, ALHARBI T H, AJWA N M: The effect of using mobile applications for improving oral hygiene in patients with orthodontic fixed appliances: a randomised controlled trial. J Orthod 2017; 44:157-163. https://doi.org/10.1080/14653125.2017.1346746
ANUWONGNUKROH N, DECHKUNAKORN S, KANPIPUTANA, R: Oral hygiene behavior during fixed orthodontic treatment. Dentistry 2017; 7:1-5. https://doi.org/10.4172/2161-1122.1000457
ATASSI F, AWARTANI F: Oral hygiene status among orthodontic patients. J Contemp Dent Pract 2010; 11:E025-32. https://www.thejcdp.com/doi/pdf/10.5005/jcdp-11-4-25
AY Z Y, SAYIN M, ÖZAT Y, GOSTER T, ATILLA A O, BOZKURT F Y: Appropriate oral hygiene motivation method for patients with fixed appliances. Angle Orthod 2007; 77:1085-1089. https://doi.org/10.2319/101806-428.1
BARDAL P A P, OLYMPIO K P K, BASTOS J R D M, HENRIQUES J F C, BUZALAF M A R: Education and motivation in oral health: preventing disease and promoting health in patients undergoing orthodontic treatment. Dental Press J Orthod 2011; 16:95-102. https://doi.org/10.1590/S2176-94512011000300012
BOWEN T B, RINCHUSE D J, ZULLO T, DEMARIA M E: The influence of text messaging on oral hygiene effectiveness. Angle Orthod 2015; 85:543–548. https://doi.org/10.2319/071514-495.1
CANTEKIN K, CELIKOGLU M, KARADAS M, YILDIRIM H, ERDEM A: Effects of orthodontic treatment with fixed appliances on oral health status: a comprehensive study. J Dent Sci 2011; 6:235-238. https://doi.org/10.1016/j.jds.2011.09.010
COZZANI M, RAGAZZINI G, DELUCCHI A, MUTINELLI S, BARRECA C, RINCHUSE D J, SERVETTO R, PIRAS V: Oral hygiene compliance in orthodontic patients: a randomized controlled study on the effects of a post-treatment communication. Prog Orthod 2016; 17:41. https://doi.org/10.1186/s40510-016-0154-9
EPPRIGHT M, SHROFF B, BEST A M, BARCOMA E, LINDAUER S J: Influence of active reminders on oral hygiene compliance in orthodontic patients. Angle Orthod 2014; 84:208–213. https://doi.org/10.2319/062813-481.1
KEITH D J, RINCHUSE D J, KENNEDY M, ZULLO T: Effect of text message follow-up on patient’s self-reported level of pain and anxiety. Angle Orthod 2013; 83:605–610. https://doi.org/10.2319/091812-742.1
LEES A, ROCK W P: A comparison between written, verbal, and videotape oral hygiene instruction for patients with fixed appliances. J Orthod 2000; 27:323-328. https://doi.org/10.1093/ortho/27.4.323
MAHNOOR M, BASHIR U, DURRANI O K, SHEIKH S Y: Effect of two different oral hygiene motivation methods on gingival health of patients with fixed orthodontic appliances. Pakistan Orthod J 2015; 7:17-24.
MARINI I, BORTOLOTTI F, PARENTI S I, GATTO M R, BONETTI G A: Combined effects of repeated oral hygiene motivation and type of toothbrush on orthodontic patients: a blind randomized clinical trial. Angle Orthod 2014; 84:896-901. https://doi.org/10.2319/112113-856.1.
MENDIGERI V, THIMMAIAH U K, RISHAD M, VARGHESE T J, CHETAN G B: Knowledge, Attitude, and Pain Perception of Patient toward Orthodontic Treatment: A Questionnaire Survey. J Int Oral Health 2015; 7:56-60. http://www.ispcd.org/userfiles/rishabh/V7I12/V7I12A12.pdf
RENTON‐HARPER P, ADDY M, WARREN P, NEWCOMBE R G: Comparison of video and written instructions for plaque removal by an oscillating/rotating/reciprocating electric toothbrush. J Clinic Periodontol 1999; 26:752-756. https://doi.org/10.1034/j.1600-051x.1999.t01-8-261101.x
SHAH N, MATHUR V P, KATHURIA V GUPTA T: Effectiveness of an educational video in improving oral health knowledge in a hospital setting. Indian J Dent 2016; 7: 70. https://doi.org/10.4103/0975-962X.184646
SINGLA S, GUPTA P, LEHL G, TALWAR M: Effects of Reinforced Oral Hygiene Instruction Program With and Without Professional Tooth Cleaning on Plaque Control and Gingival Health of Orthodontic Patients Wearing Multibracket Appliances. J Indian Orthod Soc 2019; 53:272-277. https://doi.org/10.1177%2F0301574219878947
SOLTANI M K, JAFARI F, TAHERI M, SOLTANIAN A R, KHOSHHAL M, TORKAMAN S: Effect of 5 Oral Hygiene Teaching Methods on Orthodontic Patients: A Single-Blind Randomized Controlled Clinical Trial. Avicenna J Dent Res 2019; 11:41- 47. https://doi.org/10.34172/ajdr.2019.08
Copyright (c) 2023 Szerzők
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.