A szervezeti kultúra hatásának feltárása a nemzetközi üzleti gyakorlatokra
A Magyarországon letelepedett amerikai multinacionális vállalatok képzésének vizsgálata
Absztrakt
Az üzleti kultúra eszméje alapvetően a társadalmi üzleti gyakorlatokhoz kapcsolódik egy adott kulturális környezetben (Wangchuk et al., 2020). A szervezeti kultúra úgy definiálható, mint a külső és belső kihívásokkal szembenéző csoport által megfogalmazott, felfedezett vagy kialakított alapvető hiedelmek és feltételezések összessége (Schein, 1992). A szervezeten belüli kultúra és a teljesítményeredmények között jól megalapozott kapcsolat áll fenn, és számos kutatás támasztja alá a pozitív kapcsolatot (Ouchi, 1981; Kotter és Heskett, 1992).
Ez a tanulmány azt vizsgálja, hogy az amerikai vállalatok munkakultúrája hogyan befolyásolja azt, ahogyan a munkatársaikat irányítják, különösen a magyarországi irodáikban, valamint azt, hogy az amerikai multinacionális vállalatok HR-gyakorlatai hogyan alkalmazkodnak és befolyásolják a magyarországi környezetben történő képzést és fejlesztést. A mai világban a különböző kultúrák megértése és a velük való együttműködés nagyon fontos a nemzetközi üzleti életben (Twose, 2019). Ez a tanulmány azt vizsgálja, hogy az amerikai kultúrában jellemző értékek és módszerek hogyan befolyásolják a más országokban dolgozók képzését és fejlődését.
A HR-szakemberekkel készített kvalitatív interjúkon keresztül a tanulmány három kulcsfontosságú képzési témát azonosít: kompetenciafejlesztés, munkahelyi képzés és innováció a tanulásban. Ezek a témák kiemelik a folyamatos készségfejlesztés, a gyakorlati tanulási tapasztalatok és a progresszív oktatási gyakorlatok iránti elkötelezettséget, amelyek összhangban vannak az individualizmus és az innováció amerikai kulturális értékeivel. A megállapítások kifejezik, hogy ezek a kulturális jellemzők hogyan jelennek meg a HR-gyakorlatokban, hangsúlyozva az egyéni szakmai fejlődés és a tágabb szervezeti célok közötti kölcsönös függőséget. Ez a kutatás gazdagítja a transznacionális kulturális hatások megértését a vállalati képzési stratégiákkal összefüggésben, és betekintést nyújt a globális HR-menedzsmentbe, valamint a kultúrák közötti üzleti világban való sikeres eligazodásban.
Hivatkozások
Adamczyk, Marzena, 2017. The importance of cultural differences in international business, The Central European Review of Economics and Management (CEREM), ISSN 2544-0365, WSB University in Wrocław, Vol. 1, Iss. 2, pp. 151-170.
Alexiadou, N., 2001. Research policy implementation: Interview data analysis in institutional contexts. International Journal of Social research Methodology, Theory and practice, pp. 51-61.
Althen, G., Doran, A. R., Szmania, S. J., 2003. American Ways: A Guide for Foreigners in the United States, 2nd ed. Boston: Intercultural Press.
American Society for Training and Development, 1993. Academic directory of programmes in HRD. Washington, DC: ASTD.
American Society for Training and Development, 1994. The past, present, and future of work- place learning. Training and Development, 48, 5, Special Supplement.
Anthony P. Carnevale, Leila J. Gainer, Janizt. valet., 1990. Training in America the Organization and Strategic Role of Training. Jossey-Bass Inc., Publishers 350 Sansome StreetSan Francisco, California 94104. pp. 40-70.
Aswale, S., and Ashte, A., 2013. Analytical Study of Work Culture in respect of Productivity of Employees-India v/s America. SCS College, Omerga.
Caraballo, F., 2016. Organizational Culture Comparisons of China and The United States Using the Denison Organizational Culture Model. Alliant International University San Francisco, California
Cook, G., 2012. The Influence of National Culture on American Businesspeople – Managerial Implications for Central Europe. Central European Business Review Research Papers Volume 1, Number 2, October 2012. University of Economic, Prague Department of International Business
Creswell, J. W., & Creswell, J. D., 2014. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Sage publications.
Denison, D. R., & Mishra, A. K., 1995. Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, 6(2), pp. 204–223.
Denison, D. R., Hamilton, S., Yu, H., & Zhang, A., 2012. Competing efficiently and effectively in China. IMD Insights, 1(15), pp. 1–4.
Denison, D. R., Hooijberg, R., Lane, N., & Lief, C., 2012. Leading culture change in global organizations: Aligning culture and strategy. New York: NY: Jossey-Bass.
Drever, E., 1995. Using Semi-Structured Interviews in Small-Scale Research. A Teacher’s Guide. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
Fey, C.F., & Denison, D.R., 2003. Organizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia? Organization Science, 14(6), pp. 686-706. https://doi.org/10.1287/orsc.14.6.686.24868
Hofstede, G., 1980. ‘Motivation, leadership, and organization: do American theories apply abroad?’, Organizational Dynamics, Vol. 9, No. 1, pp. 42–63.
Hofstede, G., 2001. Culture’ s consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Hofstede, G., 2012. National Culture Dimensions, “US Country Profile”. Retrieved July 23, 2012, from http://geert-hofstede.com/united-states.html
Hofstede, G. J., & Minkov, M., 2010. Cultures and organizations: software of the mind, 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Irwin, D. & Sylla, R., 2010. The Significance of the Founding Choices: Editors’ Introduction. Chicago: University of Chicago Press.
Jarczyński A., 2010, Etykieta w biznesie (Etiquette in business), Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Kim, Y. Y., & Gudykunst, W. B., 1988. Theories in intercultural communication. Newbury Park, CA: Sage Publications.
King, G., Pan, J., & Roberts, M. E., 2013. How censorship in China allows government criticism but silences collective expression. American Political Science Review, 107(2), pp. 326–343. https://doi.org/10.1017/S0003055413000014
Kotter, J. P., & Heskett, J. L., 1992. Culture and performance. New York: Free Press.
Lanier, A., Davis, J., 2005. Living in the USA, 6th ed. Boston: Intercultural Press.
Lynn Eric., 200). Doing business with Germany. Nuremberg, Germany.
Marquardt, M. J., Nissley, N., Ozag, R., & Taylor, T. L., 2000. International briefing 6: Training and development in the United States. International Journal of Training and Development, 4(2). pp. 140-6. https://doi.org/10.1111/1468-2419.00105
Mayer Peter., 2000. Business culture in Germany. International Area Review, 3(2), pp. 1-44.
Ouchi, W.G., 1981. Theory Z, Addison-Wesley, Reading, MA.
Ouchi, W.G., 1981. Theory Z: How American Business Can Make the Japanese Challenge, Reading, MA: Addison-Wesley.
Pun, K., 2001. Cultural influences on total quality management adoption in Chinese enterprises: An empirical study. Total Quality Management, 12(3).
Raju, S., 2017. Managing cultural diversities in internationalisation of business. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 2(1), 1276-1284. https://doi.org/10.31142/ijtsrd8241
Ralston, D., Holt, D., Terpstra, R. et al., 1997. The Impact of Natural Culture and Economic Ideology on Managerial Work Values: A Study of the United States, Russia, Japan, and China. J Int Bus Stud 28, pp. 177–207 (1997).
Ritchie, J., Lewis, J., Nicholls, C., Ormston, R., 2014. Qualitative Research Practice 2nd edition. London. UK: SAGE.
Rosemann, J., 2021. Working as a German in The Netherlands: Cultural standards and the impact of demographic characteristics. University of Twente.
Schein, E. H., 2006. Organizational culture and leadership (3rd ed.). San Francisco: Jossey- Bass: A Wiley Imprint.
Schein, E. H., 2010. Organizational culture and leadership (4th ed.). Hoboken, NJ: Jossey-Bass Business and Management.
Schein, E.H., 1990. Organizational culture, American Psychologist, Vol. 45 No. 2, pp. 109-19. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.2.109
Schein, E.H., 1992. Organizational Culture and Leadership (2nd ed.), San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Sharirlou, A., 2023. Impact of globalization on cultural diversity in international business: a focus on german business culture. XXVI. Spring Wind Conference 2023 Volume II. Budapest 2023. ISBN 978-615-6457-38-7
Sonwalkar Dr. Jayant, Chandan Maheshkar, & Anuja Mehta., 2014. Cultural Issues in ‘Doing Business with America. Journal of Management Research and Analysis, 1(1), October. ISSN 2394-2762.
Thomas, A. & Schlizio, B. U., 2009. Living and working in the Netherlands - what you should know about the country and its people. (2. Aufl.). Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Thomas, A., Kinast, E.V., Schroll-Machl, S., 2005. Handbook for intercultural communication and cooperation. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, Germany.
Twose, R., 2019. How Does Culture Affect International Business? Language Insight, Industry Blog, May 21st, 2019.
Wangchuk, J., Kazi, S., Sengupta, S., & Aggarwal, A., 2020. A Comprehensive Study of Japanese Business Culture. International Journal of Scientific & Engineering Research, 11(4), pp. 134.