The Structure of the Institutional Governance System of Vocational Education and Training in the Light of the Mintzberg Model
Abstract
After the change of regime, the educational institutions providing vocational training in the public school system operated in the maintenance of local and county governments, then of the Regional Integrated Vocational Training Centre, then of the County Institution Maintenance Centre and finally of the Klebelsberg Institution Maintenance Centre, until the enactment of the 2015 LXVI. Vocational Training Act. The new Vocational Education and Training Act has completely reformed the institutional system of vocational education and training (VET) and introduced a new institutional governance practice of VET institutions in a completely new structure.
The aim of our study is to examine the institutional governance of the current vocational education and training system, which focuses solely on the presentation of the structural transformation of institutional governance. Our aim is to explore the recent changes of the educational governance in the vocational education and training system, focusing in particular on the transformations associated with the emergence of the Centers of Vocational Training. We examine the transformation of the institutional governance system in the case of Centres of Vocational Training established by the Minister responsible for vocational education and training and maintained by the Ministry of Innovation and Technology, and in the case of related institutions and governing bodies. By interpreting the legal provisions of the institutional governance and analysing these documents, we create the institutional governance structure of the vocational education and training system, which reflects the position of the Centres of Vocational Training and the Vocational Training Institutions in the institutional governance system of vocational education and training. We compare the organisational structure with the sector-level organisational models of public service organisations in order to make a model-level comparison. As the organisational structure is not suitable to symbolise the number of organisational units operating in practice, management data corresponding to the organisational structure are presented using the descriptive statistical method for Centres of Vocational Training and Vocational Training Institutions.
References
2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. Elérhető: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv (Hozzáférés dátuma: 2021.09.15.)
319/2014. (XII.13.) kormányrendelet a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatalról. Elérhető: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1400319.KOR×hift=20170101&txtreferer=A1100187.TV (Hozzáférés dátuma: 2021.10.09.)
2015. évi LXVI. törvény a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény, a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény és az azokkal összefüggő tárgyú törvények módosításáról. Elérhető: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1500066.TV×hift=20160901&txtreferer=A1400099.TV (Hozzáférés dátuma: 2021.10.03.)
120/2015. (V.21.) kormányrendelet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásában működő egyes szakképzési feladatot ellátó köznevelési intézmények fenntartóváltásával összefüggő intézkedésekről. Elérhető:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1500066.TV×hift=20160901&txtreferer=A1400099.TV (Hozzáférés dátuma: 2021.10.04.)
146/2015. (VI. 12.) kormányrendelet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásában működő egyes szakképző intézmények átadásáról, valamint egyes kormányrendeleteknek a szakképzés intézményrendszerének átalakításával összefüggő módosításáról. Elérhető:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1500146.KOR&txtreferer=00000001.TXT (Hozzáférés dátuma: 2021.10.08.)
18/2016. (X. 12.) NGM utasítás a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról. Elérhető: https://net.jogtar.hu/getpdf?docid=A16U0018.NGM&targetdate=fffffff4&printTitle=18/2016.+%28X.+12.%29+NGM+utas%C3%ADt%C3%A1s&referer=http%3A//net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi%3Fdocid%3D00000001.TXT (Hozzáférés dátuma: 2021.10.08.)
2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről. Elérhető:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1900080.tv (Hozzáférés dátuma: 2021.10.09.)
12/2020. (II.7.) kormányrendelet a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról. Elérhető:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2000012.kor
(Hozzáférés dátuma: 2021.10.09)
Antal, Zs., Drótos, Gy., Kiss, N., Kováts, G., Révész, É. & Varga-Polyák Cs. (2011): Közszolgálati szervezetek vezetése. Budapesti Corvinus Egyetem. Aula Kiadó. Budapest.
Antal Zs., & Dobák, M. (2016): Vezetés és szervezés: szervezetek kialakítása és működtetése. Akadémiai Kiadó. Budapest.
Bakacsi, Gy. (2006): Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest, Aula.
Benedek, I. (1998): Feladatok, kompetenciák változása az intézményvezetői gyakorlatban. Új Pedagógiai Szemle, 48(10), pp. 20-29.
Barnard, C. I. (1938): The Functions of the Executive. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2017): Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership. 6th edition. John Wiley & Sons.
Elérhető: https://books.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=1PLCDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR9&dq=Bolman,+L.+%26+Deal,+T.+(1997)+Reframing+organizations&ots=pbALgNhzPX&sig=uJG_CmeLQjAOnBsSnPNKW-jWaVs&redir_esc=y#v=onepage&q=Bolman%2C%20L.%20%26%20Deal%2C%20T.%20(1997)%20Reframing%20organizations&f=false (Hozzáférés dátuma: 2021.09.04)
Bowen, G. A. (2009): Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal (1443-9883), 9(2), pp. 27-40. DOI:10.3316/QRJ0902027
Corbin, J. & Strauss, A. (2008): Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
CSEPELI, Gy. (2015): A szervezkedő ember: A szervezeti élet szociálpszichológiája. Kossuth Kiadó.
Elérhető: https://books.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=RQ6GCg AAQBAJ&oi =fnd&pg=PT4&dq=Csepeli+Gy:+A+szervezked%C5%91+ember&ots=kUp5HjQ17&sig=HvQEciCQ2wuf9leJjTtZcmanLGM&redir_esc=y#v=onepage&q=Csepeli%20Gy%3A%20A%20szervezked%C5%91%20ember&f=false (Hozzáférés dátuma: 2012.04.02)
Dennision, W. F. (2018): Educational finance and resources. Routledge.
Dobák, M. & Antal, Zs. (2018): Vezetés és szervezés. Szervezetek kialakítása és működtetése. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Elérhető: https://mersz.hu/dokumentum/dj147vesz__2 (Letöltés ideje: 2021.04.02)
Farkas, Z. (2007): Az intézmény fogalma, fedezete és formalitása. Miskolci Jogi Szemle 2. évf. 2. sz. pp. 33-55.
Elérhető: http://midra.uni-miskolc.hu/document/12637/4713.pdf (Hozzáférés dátuma: 2021.04.05)
Farkas, Z. (2010): Az intézmények fő típusai: a közösségi, a társadalmi és a testiségi intézmények. Kultúra és közösség. Felnőttoktatás, felnőttképzés. 1/14(1) pp. 87-101.
Elérehtő: https://www.researchgate.net/publication/316275074_ Az_intezmenyek_fo_tipusai_a_kozossegi_a_tarsadalmi_es_a_testisegi_intezmenyek/link/58f88ffaa6fdcc3098d8e472/download (Hozzáférés dátuma: 2021.04.05.)
Györgyi, Z. (2019): Célok és következmények: tanügyirányításunk átalakítása. Educatio, 28 (2), pp. 211–227.
Elérhető: https://doi.org/10.1556/2063.28.2019.2.1 (Hozzáférés dátuma: 2021.08.16.)
Halász, G. (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Keczer, G. (2014): Management and organizational characteristics of educational institutions. Education Practice and Innovation, 1(2). pp. 106-112 https://doi.org/10.15764/epi.2014.02011
Mártonfi, Gy. (2016): A szakképzés intézményrendszerének átalakulásai. Educatio, 2016(1), pp. 46-58.
Mártonfi, Gy. (2019): Tanügyirányítás és struktúraváltás a hazai szakképzésben 2010 után. Educatio, 28(2), pp. 240-254. Elérhető: https://doi.org/10.1556/2063.28.2019.2.3 (Hozzáférés dátuma: 2020.09.15)
Metz, R. (2020): Az elefánt a szobában: A vezetés jelentősége a közszektorban. Politikatudomány (online), 8(2), pp. 1-19.
Mintzberg, H. (1996): Managing government, governing management. Harvard business review, 74 (3), 75.
Elérhető: https://hbr.org/1996/05/managing-government-governing-management (Hozzáférés dátuma: 2021.09.04.)
Móré, M. & Kozák, A. (2015): "Menedzsment feladatok a közoktatási intézményekben." In: Szilágyi, B., Mező, K., & Mező, F. (szerk.) Az együttnevelés útjai: pp. 189-204.
Palumbo, R. & Manna, R. (2019): Making educational organizations able to change: a literature review. International Journal of Educational Management. 33(4), pp. 734-752. Elérhető: https://doi.org/10.1108/IJEM-02-2018-0051 (Hozzáférés dátuma: 2021.09.24.)
Pierog, A. & Szabados, K. (2015): Szervezet - változtatás és fejlesztés - a helyzetfelmérés során Alkalmazott módszerek = Organizational Change and Development - Methods for the Taking. Taylor, 7(1-2), pp. 51-57.
Elérhető: http://vikek.eu/wp-content/uploads/2015/10/TAYLOR_2015-nyomdai.pdf (Hozzáférés dátuma: 2021.04.04)
Rainey, H. G. (2009): Understanding and managing public organizations. John Wiley & Sons.
Rapley, T. (2007): Doing conversation, discourse and document analysis. London: Sage
Rónay, Z. (2019): A hazai tanügyigazgatás jogszabályi keretei. Educatio, 28(2), pp. 228-239. DOI: 10.1556/2063.28.2019.2.2
Roper, L. D., & Whitt, E. J. (2016): What troubles you? What keeps you up at night? New Directions for Student Services, 2016(153), pp. 19-37.
Váradi, L. (2009): A művelődésigazgatás kézikönyve. HVG-ORAC. Budapest.
Weber, M. (1987). Gazdaság és társadalom: A megértő szociológia alapvonalai. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest.
Szakképzés Információs Rendszere (2021). Elérhető: https://szir.nive.hu/publikus/intezmeny-listazo. (Hozzáférés dátuma: 2021.11.26.)
![](https://ojs3.mtak.hu/public/journals/26/article_7704_cover_hu_HU.jpg)