The Potential of Higher-level Vocational Trainings in Business in the Area of Competence Development

  • Judit Kárpáti-Daróczi Óbuda University Keleti Károly Faculty of Business and Management, Department of business Development and Infocommunications
Keywords: competence, higher-level vocational training in business, labour market demand, workforce

Abstract

When higher education institutions for business and industry train their students, they must both meet the needs of the labour market and develop the competences set out in the Learning and Skills Framework.

This publication focuses on higher-level vocational training in business. The aim of this study is to show whether the labour market expectations are reflected in the Training and Output Requirements. Based on secondary and primary research, this publication presents that labour market expectations are reflected in the Training and Output Requirements. The results show that managers of the enterprises surveyed expect from candidates with a business degree who are starting their careers the following competences: to be punctual and accurate, reliable, performance-oriented, hard-working, and able to work develop under pressure and have problem-solving skills.

The labour market awareness of foreign-owned companies is higher than that of managers in Hungarian companies.

Author Biography

Judit Kárpáti-Daróczi, Óbuda University Keleti Károly Faculty of Business and Management, Department of business Development and Infocommunications

Assistant professor

References

Bognárné L. K., 2011. A felsőoktatási könyvtárak szerepe a tudásmegosztásban. Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 58.(9). Elérhető: https://tmt.omikk.bme.hu/tmt/article/view/869/10650

Borbély, T. B., 2006. A kompetencia fogalma a szakképzésben és a foglalkoztatáspolitikában. Munkaügyi Szemle 2006. 05/0304 Budapest. Elérhető: http://www.munkaugyiszemle.hu/sites/default/files/Borbely_Tibor_Bors.pdf

Chomsky, N., 1965. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge: The MIT Press

Drucker, P. F., 1992. Managing the Non-Profit Organization. New York: Harper – Collins

Gaál, R., Diósi, E. and Benedek, Sz., 2013. Mindenki a kompetenciáról beszél. Munkaügyi Szemle, 57(3) 32-40. Elérhető: https://www.munkaugyiszemle.hu/mindenki-kompetenciarol-beszel

Gaskó, K., 2010. Autonómia és felelősségvállalás. Áttekintés az Országos Képesítési Keretrendszer számára. OFI TÁMOP-4.1.3-08/1-2008-0004. A felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése. Budapest, 2010. Elérhető: https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/ofipast/2010/04/3_1_7_gasko.pdf

Gibson, R. (ed.), 1998. Rethinking the Future. London: Nicholas Brealey Publishing. Rethinking the Future. Elérhető: https://books.google.hu/books?hl=hu&lr=&id=igR9DAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT12&dq=Gibson+Rethinking+the+Future&ots=e8PbGr_wHe&sig=2vBlQU3I9RtWH1ytKxbz5fPZK6Q&redir_esc=y#v=onepage&q=Gibson%20Rethinking%20the%20Future&f=false

Henczi, L., 2006. A kompetenciamodell – szakértői szemmel. Szakképzési Szemle 22(4), 37-50. Budapest. Elérhető: https://szaklapok.nive.hu/index.php/szaklapok/article/view/115

Kárpáti-Daróczi, J., 2017. Possibilities of non-university higher vocational trainings in competence development. In: Berényi, László (ed.) Management Challenges in the 21st Century. Volume IV: Focus on PhD Studies Saarbrücken, Germany: Lambert Academic Publishing (LAP), (2017) pp. 57-84., 23 p

Klimkó, G., 2001. A szervezeti tudás feltérképezése, PhD értekezés, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem, Budapest.

Krisztián, B., 2010. A tanácsadói kompetencia körül, Tudásmenedzsment, 11(1), 10-18.

Martin, G. & Staines, H., 1994. Managerial Competences in Small Firms. Journal of Management Development, 13(7), 23-34. Elérhető: https://doi.org/10.1108/02621719410063396

Mihály, I., 2010. Nemzetközi tapasztalatok az Európai Képzési Keretrendszer munkálatai közben. Budapest: Iskolakultúra, 2010(5-6) 11-32. Elérhető:

https://ojs.bibl.u-szeged.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21023

Stiglitz, J. E., 1999. Knowledge in the Modern Economy, London: The economics of the knowledge driven economy, Department of Trade and Industry and the Centre for Economic Policy Conference, 27 January 1999.

Sveiby, K. E., 2001. Szervezetek új gazdagsága: a menedzselt tudás. Budapest: KJK – KERSZÖV Jogi és Üzleti.

Török, Á., 2006. Az európai felsőoktatás versenyképessége és a lisszaboni célkitűzések. Mennyire hihetünk a nemzetközi egyetemi rangsoroknak? Közgazdasági Szemle, 53(4), 310-329. Elérhető: http://epa.oszk.hu/00000/00017/00125/pdf/02torok.pdf

Zachár, L., 2010. A szak- és felnőttképzési alrendszer OKKR - adaptációjának táblázatos összefoglalása és értelmezése. OFI TÁMOP-4.1.3-08/1-2008-0004. A felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése. Budapest, 2010. Elérhető: http://www.epa.oszk.hu/00000/00011/00148/pdf/2010-05-06.pdf

2006/962/EK: Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról. Az Európai Unió Hivatalos Lapja, 2006.12.30., Brüsszel. Elérhető: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=DA

Published
2022-08-31
How to Cite
Kárpáti-DarócziJ. (2022). The Potential of Higher-level Vocational Trainings in Business in the Area of Competence Development. Multidisciplinary Challenges, Diverse Responses - Journal of Management and Business Administration, (1), 32-49. https://doi.org/10.33565/MKSV.2022.01.02
Section
Review