Examination of school health promotion programs in the Northern Hungary region: focus on physical activity

  • Erika Beregi Faculty of Health Sciences, University of Miskolc, Hungary
  • József Bognár Eszterházy Károly Catholic University Institute of Sports Science, Hungary
Keywords: health promotion, health education, physical activity, school-based health promotion program

Abstract

Background: The family and school scene has a special task in transfer on health related knowledge, customs and values. Health promotion programs play an important role in the educational process, but the health-conscious activities of schools are not negligible in terms of exercise either. The aim of the research is to present and analyse the health promotion programs prepared by the institutions of secondary education in the Northern Hungary region, especially in terms of the content and possibilities that increase the physical activity of the students.

Methodology: Following a multi-stage sampling procedure, using the method of document analysis, the programs and goals of secondary education institutions in the Northern Hungary region were analyzed. The study included 36 health promotion programs, of which 18 were selected from schools in Borsod-Abaúj- Zemplén county and 9-9 from Heves and Nógrád counties. The analisys was performed along the preliminary definition of categories.

Results: It can be stated that there are significant shortcomings in the definition of goals, principles, methods and tools of health education, and the recording of the measurement and evaluation process examining the effectiveness of the program. There are no significant differences in the content of health promotion programs of different types of schools.

Conclusions: It is justified to review and rethink the health promotion programs, as well as to formulate them according to uniform guidelines, and renew them in terms of content and methodology. It is worthwhile to carry out further research in the areas of measuring the efficiency and effectiveness of school health promotion following the renewal of health promotion programs.

References

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról. Elérés: 2022. 05. 13-án: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm

A 2003. évi LXI. törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról. Elérés: 2022. 04. 28-án. https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0300061.TV

A 2004. évi I. törvény a sportról. Elérés: 2022. 05. 13-án: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0400001.tv

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. Elérés: 2022. 05. 13-án: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv

A 5/2020. (I. 31.) Korm. rendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló

A 110/2012 (IV. 4.) Korm. rendelet módosításáról. Magyar Közlöny, 2020. január 31., 17. sz., 290-446.

Apor, P. (2011). A cardiovascularis kockázat kapcsolata a fizikai aktivitással és a fittséggel. Orvosi Hetilap, 152(3), 107–113. https://doi.org/10.1556/OH.2011.29022

Bull, F. C., Al-Ansari, S. S., Biddle, S., Borodulin, K., Buman, M. P., Cardon, G., Carty, C., Chaput, J. P., Chastin, S., Chou, R., Dempsey, P.C., DiPietro, L., Ekelund, U., Firth, J., Friedenreich, C., García, L., Gichu, M., Jago, R., Katzmarzyk, P.T., & Willumsen, J. F. (2020). World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. British Journal of Sports Medicine, 54(24), 1451–1462. http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2020-102955

Csányi, T. (2010). A fiatalok fizikai aktivitásának és inaktív tevékenységeinek jellemzői. Új Pedagógiai Szemle, 60(3-4), 115–128. Elérés: 2022. 05. 13-án: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-fiatalok-fizikai-aktivitasanak-es-inaktiv-tevekenysegeinek-jellemzoi

Csányi, T. (2012). Komplex intézményi mozgásprogramok a gyermekek egészségmagatartásának formálásában. In Darvay, S. (szerk.). Tanulmányok a gyermekkori egészségfejlesztés témaköréből. Eötvös Lóránd Egyetem, Budapest, 92-100.

Csányi, T. & Kaj, M. (2017). A 2015/2016. tanév országos fittségmérési eredményei a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alapján. Egészségfejlesztés, 58(4) 32–33. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v58i4.217

Csányi, T, & Révész, L. (2015). A testnevelés tanításának didaktikai alapjai – Középpontban a tanulás. Magyar Diáksport Szövetség.

Deutsch, K. (2011). Iskolai egészségfelfogás és egészségfejlesztés kvalitatív és kvantitatív kutatások tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 61(1-5), 225–234. Elérés: 2022. 03. 20-án: https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/iskolai-egeszsegfelfogas-es-egeszsegfejlesztes-kvalitativ-es-kvantitativ

Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2021/522 rendelete (2021. március 24.) a 2021–2027-es időszakra szóló uniós egészségügyi cselekvési program (az „EU az egészségért program”) létrehozásáról és a 282/2014/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről (EGT-vonatkozású szöveg). Elérés: 2022. 03. 20-án: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX:32021R0522

Fügedi, B. (2018). Az egészségnevelés tudományterületi szintézise [Habilitációs értekezés, Eszterházy Károly Egyetem]. Habilitációs Munkák Repozitóriuma. http://dx.doi.org/10.15773/EKE.HABIL.2018.005

Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, S., Torsheim, T., Jastad, A., Cosma, A., Kelly, C., & Arrnarson, Á. M. (Eds.). (2020). Spotlight on adolescent health and well-being. Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada. International report.

Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, S., Torsheim, T., Jastad, A., Cosma, A., Kelly, C., & Arrnarson, Á. M. (Eds.). (2020). Spotlight on adolescent health and well-being. Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada. International report. World Health Organization Regional Office for Europe. Vol 1 Key findings. World Health Organization Regional Office for Europe.

Magyarország Alaptörvénye. (2011. április 25.). Elérés: 2022. 04. 28-án: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100425.atv

Meleg, Cs. (2005). Egészségtámogató iskolai környezet. Új Pedagógiai Szemle, 55(11), 58–70. Elérés: 2022. 03. 20-án: https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/egeszsegtamogato-iskolai

Mikulán, R. (2013). Az iskolai testnevelés szerepe és jelentősége az egészségfejlesztésben. Új Pedagógiai Szemle, 63(7-8), 48–69. Elérés: 2022. 04. 28-án: https://epa.oszk.hu/00000/00035/00159/pdf/EPA00035_upsz_2013_07-08_048-069.pdf

Nagy, J. (2005). Egészségnevelési programok az iskolai egészségfejlesztés szolgálatában. Magyar Pedagógia, 105(4), 263–282. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/345

Nagy, L. (2019). A neveléstudomány és az egészségfejlesztés kapcsolata. In Feith, H. J., & Falus, A. (szerk.). Egészségfejlesztés és nevelés. https://doi.org/10.1556/9789634544456

Németh, Á. & Költő, A. (Szerk.). (2016). Egészség és Egészségmagatartás Iskoláskorban 2014. Az Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása elnevezésű, az Egészségügyi Világszervezettel együttműködésben zajló nemzetközi kutatás 2014. évi felméréséről készült nemzeti jelentés. Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet.

Német, Á., & Várnai, D. (Szerk.) (2019). Kamaszéletmód Magyarországon. L’Harmattan Kiadó.

Nemzeti Népegészségügyi Központ (2017). Egészségügyi Ellátórendszer Szakmai és Módszertani fejlesztése. EFOP-1.8.0-VEKOP-17-2017-00001. Iskolai egészségfejlesztés a gyakorlatban. Egészségfejlesztési módszertan, Nemzeti Népegészségügyi Központ. Elérés: 2022. 04. 28-án: https://efop180.antsz.hu/jatszoter/index.php/modszertan/135-modszertani-utmutato

Schools for Health in Europe. (2009. június 15–19.). Better Schools through Health: The Third European Conference on Health Promoting Schools. Vilnius Resolution. Vilnius, Lithuania. Elérés: 2022. 04. 28-án: http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/mental/docs/vilnius_resolution.pdf

Somhegyi, A. (2016). Teljeskörű iskolai egészségfejlesztés (TIE): Jelen helyzet. Különleges bánásmód, 2(4), 61–81. https://doi.org/10.18458/KB.2016.4.61

Teljeskörű Iskolai Egészségfejlesztési Koncepció (2015). Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet. Elérés: 2022. 04. 28-án: https://egeszseg.hu/uploads/dokumentumok/Teljes_k%C3%B6r%C5%B1_Iskolai_ Eg%C3%A9szs%C3%A9gfejleszt%C3%A9s_Koncepci%C3%B3.pdf

Vass, Z., Molnár, L., Boronyai, Z., Révész, L., és Csányi, T. (2015). Zöld könyv. A Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések (T.E.S.I. 2020) szakpolitikai stratégiahelyzetelemző tanulmánya. Magyar Diáksport Szövetség.

World Health Organization. (1986). Ottawa Charter for Health Promotion: First International Conference on Health Promotion Ottawa, 21 November 1986. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/349652/WHO-EURO-1986-4044-43803-61677-eng.pdf?sequence=1

Youssef, M. K. (2014). The impact of obesity on walking and physical performance. Egyptian Journal of Internal Medicine 26(2), 40–44. https://doi.org/10.4103/1110-7782.139519

Published
2023-06-01
How to Cite
Beregi, E., & Bognár, J. (2023). Examination of school health promotion programs in the Northern Hungary region: focus on physical activity. Health Promotion, 64(1), 2-13. https://doi.org/10.24365/ef.8883
Section
Original Article - Research