Methodological changes and the lessons learnt from the health communication applied by a health promotion office at the beginning of the first wave of COVID-19 pandemic

  • Anett Kelemen Szabolcs-Szatmár-Bereg County, Hospitals and University Teaching Hospital, Health Promotion Department, Health Promotion Office Nagykálló District, Nagykálló, Hungary
  • Ágota M. Kornyicki Szabolcs-Szatmár-Bereg County Hospitals and University Teaching Hospital, Health Promotion Department, Nyíregyháza, Hungary
Keywords: health literacy, health communication, health promotion office, COVID-19

Abstract

Health literacy and health communication significantly determine the population’s attitude to health. It is important to have simple, open, and clear communication, which can be easily and widely understood. In terms of prevention, the continuous development of health communication is a particularly important task. Today, personal forms are being taken over by online platforms, so it is important that health care and mental health professionals inform interested parties armed with credible sources. This expectation became particularly strong and prompted specialists to change their methodology when the first wave of the COVID-19 epidemic appeared. Well-chosen communication has a positive effect on the number of people attending the advertised program (participation rate), and also provides the opportunity to transmit a lot of reliable health-protecting information. Health communication forced to change during the first wave of the COVID-19 epidemic and the lessons learnt are presented through the physical exercise program (spinal gymnastics) implemented by the health promotion offices of Szabolcs-Szatmár-Bereg County Hospitals and University Teaching Hospital.

 

References

Döbrössy, B. (2017). Az egészségértés fogalma, mérése és hatása az emlőszűrésen való részvételre. Metszetek, 6(2), 167–185. https://metszetek.unideb.hu/files/tanulmany_167-185.pdf

Horváth, T., Csupor, D., Győrffy, Zs. és Varga, Zs. (2022). Internetalapú egészségkommunikációs lehetőségek (blogok, podcastok, videócsatornák) és a közösségi média. Orvosi Hetilap, 163(4), 132–139. https://doi.org/10.1556/650.2022.32326

Koltai, J., A. és Kun, E. (2016). A magyarországi egészségértés nemzetközi összehasonlításban. Egészségfejlesztés, 57(3), 3–20. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v57i3.62

Központi Statisztikai Hivatal. (2022). Tájékoztatási adatbázis. https://statinfo.ksh.hu/Statinfo/haViewer.jsp Megtekintve: 2022. 11. 30.

Léder, L. (1999). Egészségkommunikáció az ezredfordulón; Tendenciák, lehetőségek. Népegészségügy, 80(5), 16–22.

Moravcsik-Kornyicki, Á., Kósa, Zs., Jávorné Erdei, R., Gyulai, A., Sándor, J., Kósa, K. (2017). Health status of pregnant women in Szabolcs-Szatmár-Bereg county of Hungary between 2010 and 2012. Acta Medicinae et Sociologica, 8(24), 9–22.

Nemzeti Népegészségügyi Központ. (2020). Egészségfejlesztési szolgáltatáskatalógus. Egészségfejlesztési tevékenységek – Kommunikáció, mozgósítás, meggyőzés. https://efop180.antsz.hu/szolgaltataskatalogus/attachments/article/78/Kommunikacio%200227.pdf Megtekintve: 2022. 11. 30.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház. (2017). Egészségfejlesztési Programterv – Egészségfejlesztési Iroda létrehozása a Nagykállói Járásban.

Urbán, R. (2002). Egészségpszichológia, egészségkommunikáció és egészségmarketing. Marketing & Menedzsment: the Hungarian Journal of Marketing and Management, 36(5-6), 10–14.

Vitrai, J., Balku, E. (2016). Egészségkommunikációs Felmérés Eredményei I. – Felnőtt felmérés. Egészségfejlesztés, 57(2), 2–18. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v57i2.32

Published
2022-12-29
How to Cite
Kelemen, A., & M. Kornyicki, A. (2022). Methodological changes and the lessons learnt from the health communication applied by a health promotion office at the beginning of the first wave of COVID-19 pandemic. Health Promotion, 63(4), 56-63. https://doi.org/10.24365/ef.9247
Section
HPO temathic special issue

Most read articles by the same author(s)