A nagygépes vasúti alépítményjavítási technológia bevezetése a magyar vasútépítésben

Kulcsszavak: vasúti pályahálózat, közlekedésfejlesztés, fenntarthatóság

Absztrakt

A magyar vasúti hálózat európai törzshálózatba (TEN-T) tartozó elemeinek teljes körű felújítása, modernizációja fokozott ütemben kezdődött meg a 2009-2016 közötti KÖZOP finanszírozási program keretében. A korszerű technológiák bevezetése kézenfekvő megoldás volt a vasúti alépítmény rehabilitációjának elvégzéséhez is tekintve a program során munkáltatás alá vett jelentős vágányhosszakat. A Magyarországon új technológia honosításához azonban a tervezési, műszaki ellenőrzési és kivitelezési folyamatokat szabályozó előírásrendszereket is meg kellett újítani. A kivitelezési munkák megkezdése előtt a vasúti nagygépes alépítményjavítási technológiához nélkülözhetetlen törtszemcsés kiegészítő réteg anyagának hazai körülmények között elérhető kőbányákból származó keverékét is ki kellett kísérletezni. A honosítási folyamat során a tervezési és műszaki ellenőrzési metódusok eleinte párhuzamosan folytak a korábban alkalmazott eljárásokkal míg az egyenértékűség igazolásra került. Laboratóriumi tesztek és próbaszakaszok építésével történt a kőanyag keverékterv és a technológia véglegesítése. Az alkalmazott új építési módszer a magas műszaki színvonal és a konvencionális technológiához képest igen gyors kivitelezési idő miatt jelentős vágányzári idő csökkenést eredményezett és több fontos környezetvédelmi szempontból is előnyös folyamat alkalmazását is lehetővé tette. A gépláncok a teljes zúzottkő recycling technológiával a be és kiszállítandó kőanyagok mennyiségét csökkentették, mint az alépítményi kiegészítőréteg, mint az ágyazati kőanyag tekintetében. A korszerű vasúti nagygépes alépítményjavítási technológia alkalmazásának köszönhetően az elért magas műszaki színvonal mellett az átépítési munkák CO2 kibocsátása és ezzel párhuzamosan a vasútvonalak ökológiai lábnyoma is csökkent.

Szerző életrajzok

Róbert Horváth , Széchenyi István Egyetem, Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola

PhD hallgató

Cecília Szigeti, Budapest Metropolitan Egyetem

Egyetemi docens

Zoltán Major, Széchenyi István Egyetem, Közlekedésépítési és Vízmérnöki Tanszék

Egyetemi adjunktus

Hivatkozások

Chan, H.-Y., Xu, Y., Wang, Z., & Chen, A. (2024). The deeper and wider social impacts of transportation infrastructure: From travel experience to sense of place and academic performance. Transport Policy, 158, 51–63. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2024.09.008

Chen, Y., Zhao, C., Chen, S., Chen, W., Wan, K., & Wei, J. (2023). Riding the Green Rails: Exploring the nexus between high-speed trains, Green Innovation, and carbon emissions. Energy, 282, 128955. https://doi.org/10.1016/j.energy.2023.128955

Erdei, A. (2020). Az Elektronikus Jegyértékesítés Regionális Kihívásai a magyar Vasútnál. Multidiszciplináris Kihívások, Sokszínű Válaszok, (2), 23–42. https://doi.org/10.33565/mksv.2020.02.02

Ficzere Péter (2024). Vasúti közlekedés során keletkező zajok okainak és hatásainak elemzése, International Journal of Engineering and Management Sciences, 9(1), 116–130. https://doi.org/10.21791/ijems.2024.009

Font, A., Hedges, M., Han, Y., Lim, S., Bos, B., Tremper, A. H., & Green, D. C. (2024). Air Quality on UK diesel and hybrid trains, Environment International, 187, 108682. https://doi.org/10.1016/j.envint.2024.108682

Grotte, J., Erdeiné Késmárki Gally, S., & Erdei, A. (2021). A Magyar Vasút Személyforgalmi Kihívásai a Változó Európai világban. Európai Tükör, 24(3), 77–101. https://doi.org/10.32559/et.2021.3.4

Han, I., Samarneh, L., Stock, T. H., & Symanski, E. (2018). Impact of transient truck and train traffic on ambient air and noise levels in underserved communities. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 63, 706–717. https://doi.org/10.1016/j.trd.2018.07.010Horvát Ferenc & Horváth Róbert (2016). Design of railway substructure works performed by formation rahabilitation machines and experiences of the executation in Hungary. In STRAHOS 2016 : zborník prednášok 17. seminára traťového hospodárstva. pp. 53–60.

Horváth Róbert (2014): Vasúti pályák rechabilitációjának műszaki, környezetvédelmi és minőségbiztosítási szempontja Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara, Közlekedési szakterület, Vasúti szakmai továbbképzés Budapest 2014.

Lalive, R., Luechinger, S., & Schmutzler, A. (2018). Does expanding regional train service reduce air pollution? Journal of Environmental Economics and Management, 92, 744–764. https://doi.org/10.1016/j.jeem.2017.09.003

Lichtberger B. (2022). Das Große Handbuch der Gleisinstandhaltung mit Neubau und Umbau Band 1.. Verlag GmbH. Hamburg

Liu, Z., Diao, Z., & Lu, Y. (2024). Can the opening of high-speed rail boost the reduction of air pollution and carbon emissions? quasi-experimental evidence from China. Socio-Economic Planning Sciences, 92, 101799. https://doi.org/10.1016/j.seps.2023.101799

Major Zoltán, Horváth Róbert, Szennay Áron, & Szigeti Cecília. (2023a). EXAMINATION AND OPTIMIZATION OF THE ECOLOGICAL FOOTPRINT OF EMBEDDED RAIL STRUCTURES In Conference Proceedings of the 7th FEB International Scientific Conference: Strengthening Resilience by Sustainable Economy and Business - Towards theSDGs (pp. 19-27). http://doi.org/10.18690/um.epf.3.2023.5

Major Zoltán, Horváth Róbert., Szennay Áron., & Szigeti Cecília. (2023b). Ecological Footprint Analysis of Tramway Track Structures. CHEMICAL ENGINEERING TRANSACTIONS, 107(Online), 283-288. http://doi.org/10.3303/CET23107048

MÁV Zrt. D 11. számú Utasítás VASÚTI ALÉPÍTMÉNY TERVEZÉSE, ÉPÍTÉSE,KARBANTARTÁSA ÉS FELÚJÍTÁS I. kötet

Priyan, S., Guo, Y., McNabola, A., Broderick, B., Caulfield, B., O’Mahony, M., & Gallagher, J. (2024). Detecting and quantifying PM2.5 and NO2 contributions from train and road traffic in the vicinity of a major railway terminal in Dublin, Ireland, Environmental Pollution, 361, 124903. https://doi.org/10.1016/j.envpol.2024.124903

Stojić, N., Štrbac, S., Ćurčić, L., Pucarević, M., Prokić, D., Stepanov, J., & Stojić, G. (2023). Exploring the impact of transportation on Heavy Metal Pollution: A Comparative Study of trains and Cars. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 125, 103966. https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103966

Vaccaro, R., Maino, F., Zubaryeva, A., & Sparber, W. (2024), The environmental impact in terms of CO2 of a large-scale train infrastructure considering the electrification of heavy-duty road transport. iScience, 27(10), 110987. https://doi.org/10.1016/j.isci.2024.110987

Yoo, S., Kumagai, J., Hong, S., Kawasaki, K., Zhang, B., & Managi, S. (2023), Economic and air pollution disparities: Insights from transportation infrastructure expansion, Transportation Research Part D: Transport and Environment, 125, 103981. https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103981

2012. évi CLXXXV. Törvény a hulladékról

Megjelent
2024-12-14
Hogyan kell idézni
Horváth R., SzigetiC., & MajorZ. (2024). A nagygépes vasúti alépítményjavítási technológia bevezetése a magyar vasútépítésben. Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok - Gazdálkodás- és Szervezéstudományi folyóirat , 48-78. https://doi.org/10.33565/MKSV.2024.KSZ.01.03
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány