Happier families, more productive work: the power of CRM
Abstract
Today's pandemic situation and the growing economic and energy crisis intensify the competition in companies' fight for customers and employees. Due to the wide range of market offerings and the increase in price competition, customers frequently change brands or service providers. The new type of employee is less committed and often changes jobs. Managers focusing on preserving and improving their companies’ competitiveness pay higher attention to customers and even to employee satisfaction. A CRM system can support economic organizations’ efforts and result in a lasting, hard-to-copy competitive advantage beyond the already existing family-friendly policy within companies. The present research is based on qualitative and quantitative methodology and aims to explore employee needs in a family-friendly workplace, examine company services and expectations, their acceptance and evaluation. The results show that employee satisfaction and commitment are greatly influenced by the creation of a family-friendly workplace and the continuous monitoring of employee needs.
References
Akunuri, J., 2011. Entrepreneurship marketing - Principles and practice of SME marketing. Oxfordshire: Routledge.
Ault, J. K., 2016. An institutional perspective on the social outcome of entrepreneurship: Commercial microfinance and inclusive markets. Journal of International Business Studies, 47(8), pp. 951-967. https://doi.org/10.1057/jibs.2016.18
Bakker, A. B. & Demerouti, E., 2007. The Job Demands‐Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), pp. 309-328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115
Balassa, A., Horváth, A., Révai, T. K. & Hambalkó, D. D., 2011. Családbarát munkahely, motivált alkalmazott - praktikus információk mikro- és kisvállalkozások számára. Budapest: SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány.
Bell Research, Analyst and Consulting Ltd., 2020. Hungarian Infocommunication report, hely nélk.: Bell research.
Bencsik, A. & Eisingerné Balassi, B., 2013. Intergeneráció-menedzsment és a tudásmegosztás kulturális háttere: mozaikcsaládok "gyerekszobái" kontra munkahelyi együttélés. Humánpolitikai Szemle, 20(1-2), pp. 10-25.
Chung, H., 2017. National‐level family policies and the access to schedule control in a European comparative perspective: crowding out or in, and for whom?. Journal of Comparative Policy Analysis, 21(2), pp. 1 - 22. https://doi.org/10.1080/13876988.2017.1353745
Dajnoki, K. & Fenyves, V., 2014. Fluktuációs sajátosságok feltárása egy multinacionális szervezet példáján keresztül. Humán Innovációs Szemle, 5(1-2), pp. 6-17.
Demissie, E. D., Koech, D. K. & Molnár, E., 2024. Work-life balance. Multidiszciplináris Kihívások Sokszínű Válaszok, pp. 3-26. https://doi.org/10.33565/MKSV.2024.01.01
Den Dulk, L. P. P. a. P. E., 2012. Variations in adoption of workplace work–family arrangements in Europe: The influence of welfare-state regime and organizational characteristics. International Journal of Human Resource Management, 23(13), pp. 2785-2808. https://doi.org/10.1080/09585192.2012.676925
Dienesné dr. Kovács, E., 2003. Vezetéspszichológiai ismeretek. Debrecen: Campus Kiadó.
Dwyer, F. R., 1987. Developing Buyer-Seller Relationships. The Journal of Marketing, 51(2), pp. 11-27. https://doi.org/10.1177/002224298705100202
EMET Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, 2020. Pályázati Felhívás: „Családbarát munkahelyek kialakításának és fejlesztésének támogatása”, Budapest: Emberi Erőforrás Minisztériuma.
Eurostat European Commission, 2009. Reconciliation between Work, Private and Family Life in the European Union. Luxemburg: European Union.
Eurostat, 2021. https://ec.europa.eu/eurostat/. [Online] Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tin00116/default/table?lang=en [Hozzáférés dátuma: 30 October 2021].
Fertetics, M., 2008. Áttekintés, szempontok, irányok. In: K. Keveházi, szerk. A Családbarát Munkahely Díj megújítása. Budapest: JÓL-LÉT Közhasznú Alapítvány, pp. 9-23.
Fleckenstein, T. & Seeleib-Kaiser, M., 2011. Cross-national perspectives on firm-level family plicies: Britain, Germany, and the US compared. In: J. Clasen, szerk. Converging Worlds of Welfare? British and German Social Policy in the 21st Century. hely nélk.:Oxford University Press, pp. 129-154. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199584499.003.0008
Frey, M., 2010. A foglalkoztatottság növelése a rugalmas munkavállalási formák terjesztésével. Munkaügyi Szemle, III.(június).
Fritsch, M., Sorgner, A. & Wyrwich, M., 2019. Types of institutions and well‐being of self‐employed and paid employees in Europe. Small Business Economics, 56. kötet, p. 877–901. https://doi.org/10.1007/s11187-019-00274-2
Galinsky , E. & Johnson, A., 1998. Reforming the Business Case for Work–life Initiatives. 1 szerk. New York: Families and Work Institute.
Gandor, D. J., 2013. pm360online.com. [Online]
Available at: https://www.pm360online.com/the-ins-and-outs-of-relationship-marketing/ [Hozzáférés dátuma: 12 May 2020].
Grönroos, C., 1995. Relationship Marketing: The Strategy Continuum. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), pp. 252-254.
Gyenge, B., Szeghegyi, Á., Szalay, G. & Kozma, T., 2021. Consumer Control Supportive Visualization. Acta Polytechnica Hungarica, 18(10), pp. 65-85. https://doi.org/10.12700/APH.18.10.2021.10.4
Győrpál, T., Tóth, R. & Kozma, T., 2015. Női kompetenciák az üzleti vállalkozás működtetésében. Közgazdász Kutatók és Doktoranduszok II. Téli Konferenciája, Győr, Doktoranduszok Országos Szövetsége.
Gyulavári, T., Agárdi, I. & Bacsek, P., 2015. A CRM hazai gyakorlatának feltáró elemzése. In: S. P. I. S. Z. K. I. M. Bíró-Szigeti, szerk. Marketing hálózaton innen és túl:Az egyesület a marketing oktatásért és kutatásért XXI. Országos konferenciájának tanulmánykötete. Budapest: BME Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék, pp. 557-586.
Hammer, L. B. és mtsai., 2005. A longitudinal study of the effects of dual-earner couples’ utilization of family-friendly workplace supports on work and family outcomes. Journal of Applied Psychology, 90. kötet, pp. 799-810. https://doi.org/10.1037/0021-9010.90.4.799
Holodny, E., 2017. A key player in China and the EU’s „third industrial revolution” decribes the economy tomorrow. Business Insider, 16 07, pp. https://www.businessinsider.com/jeremy-rifkin-interview-2017-6.
Jovanović, M. és mtsai., 2019. SEFRA - Web-based Framework Customizable for Serbian Language Search Applications. Acta Polytechnica Hungarica, 16.(3.), pp. 59-78. https://doi.org/10.12700/APH.16.3.2019.3.6
Keveházi, K., 2008. A Családbarát Munkahely Díj megújítása, Budapest: JÓL-LÉT Közhasznú Alapítvány.
KINCS, 2019. Családbarát Munkahely Pályázatok elemzése 2012-2018, Budapest: Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért.
Kolnhofer-Derecskei, A., Reicher, R. Z. & Szeghegyi, Á., 2017. The X and Y generations’ characteristics comparison. Acta Polytechnica, 14(8), pp. 107-125. https://doi.org/10.12700/APH.14.8.2017.3.6
Kolnhofer-Derecskei, A., Reicher, R. Z. & Szeghegyi, Á., 2019. Transport Habits and Preferences of Generations — Does it Matter, Regarding the State of The Art?. Acta Polytechnica Hungarica, 1(16), pp. 29-44. https://doi.org/10.12700/APH.16.1.2019.3.6
Kowalewska, H., 2020. Bringing Women on Board: The Social Policy Implications of Gender Diversity in Top Jobs. Journal of Social Policy, 49(4), pp. 744 - 762. https://doi.org/10.1017/S0047279419000722
Kozma, T. & Győrpál, T., 2015. Nők a vállalkozás frontvonalában. In: F. Hamar, szerk. Multidiszciplináris kihívások - sokszínű válaszok. Budapest: Budapesti Gazdasági Főiskola, pp. 60-71.
KSH, 2018. A kis- és középvállalkozások jellemzői, 2018, Budapest: Központi Statisztikai Hivatal.
Machová, R., Zsigmond, T., Lazányi, K. & Krepszová, V., 2020. Generations and Emotional Intelligence A Pilot Study. Acta Polytechnica Hungarica, 5(17), pp. 229-247. https://doi.org/10.12700/APH.17.5.2020.5.12
Ma, L., Ge, C., Xue, Y. & Tick, A., 2021. Communication problems and solutions faced by Chinese college students entering the workplace. Budapest, GiLE, pp. 24-41.
Malhotra, N. K., 2009. Marketing research. 3 szerk. NY: Pearson Education.
Molennar, C., 2012. e-Marketing - Application of information technology and the internet within marketing. New York: Routledge.
Nagy, T., Dienesné dr. Kovács, E. & Pakurár, M., 2003. Mezőgazdasági munkaszervezés. Debrecen: Debreceni Egyetem.
Nenonen, S., Rasila, H., Junnonen, J.-M. & Kärnä, S., 2008. Customer Journey a method to investigate user experience. hely nélk., Manchester, UK, pp. 45-59.
Payne, A., 2006. CRM-kézikönyv –Ügyfélkezelés felsőfokon. Budapest: HVG Kiadó.
Payne, A. & Frow, P., 2005. A Strategic Framework for Customer Relationship Management.. Journal of Marketing, 4.(69.), pp. 167-176. https://doi.org/10.1509/JMKG.2005.69.4.167
Reicher, R. Z., 2017. CRM rendszer bevezetésének és kiválasztásának. In: Á. Csiszárik-Kocsir, szerk. Vállalkozásfejlesztés a XXI. században. Budapest: Óbudai Egyetem, pp. 514-527..
Révész, B., 2019. A CRM illetve az e-CRM rendszerek alkalmazásának hatása a vállalat ügyféloldali megítélésére. Marketing és Menedzsment, 38(6-1), pp. 42-47.
Rigby, M. & O’Brien-Smith, F., 2010. Trade union interventions in work-life balance. Work, Employment and Society, 24(2), pp. 203-220. https://doi.org/10.1177/0950017010362145
Siu, O. L. és mtsai., 2015. A three‐wave study of antecedents of work–family enrichment: The roles of social resources and affect.. Stress Health, 31(4), pp. 306-314. https://doi.org/10.1002/smi.2556
Takács, S., 2001. A vezetők és beosztottak céljai a teljesítményértékelés során: Egy hazai felmérés eredményei. Vezetéstudomány, 32(7-12), pp. 31-41.
Ternvoszky, F., 2005/10.. Munka, nők (férfiak), család. II. rész. Nők-bérmunka-család. Munkaügyi Szemle, Issue 49, pp. 21-23.
Trask, B. S., 2017. Alleviating the Stress on Working Families:Promoting Family-Friendly Workplace Policies. National Council of Family Relations Policy Brief, 2(1), pp. 1-6.
vallalat.regiojatek.hu/hirek/10-bol-csak-3-magyar-munkahely-csaladbarat
Wiß, T., 2017. Paths towards Family-friendly Working Time Arrangements: Comparing Workplaces in Different Countries and Industries. Social Policy & Adminstration, 51(7), pp. 1406-1430. https://doi.org/10.1111/spol.12270
Wood, S., Daniels, K. & Ogbonnaya, C., 2020. Use of work–nonwork supports and employee well-being: the mediating roles of job demands, job control, supportive management and work–nonwork conflict. The International Journal of Human Resource Management, 31(14), pp. 1793-1824. https://doi.org/10.1080/09585192.2017.1423102