Conflict management and prevention program in schools in the implementation of a health promotion office

  • István Kőpájer Szabolcs-Szatmár-Bereg County, Hospitals and University Teaching Hospital, Health Promotion Department, Health Promotion Office Nyíregyháza District, Nyíregyháza, Hungary
  • Tünde Sárosiné Udud Szabolcs-Szatmár-Bereg County, Hospitals and University Teaching Hospital, Health Promotion Department, Health Promotion Office Nyíregyháza District, Nyíregyháza, Hungary
  • Zsófia Szabó-Besenyei Szabolcs-Szatmár-Bereg County, Hospitals and University Teaching Hospital, Health Promotion Department, Health Promotion Office Nagykálló District, Nagykálló, Hungary
  • Elza Póti Szabolcs-Szatmar-Bereg County, Hospitals and University Teaching Hospital, Health Promotion Department, Health Promotion Office Mateszalka District, Mateszalka, Hungary
  • Ágota M. Kornyicki Szabolcs-Szatmár-Bereg County, Hospitals and University Teaching Hospital, Health Promotion Department, Nyíregyháza, Hungary
Keywords: conflict management, bullying, mental health, school health promotion, good practice

Abstract

The presence of conflicts is inevitable, and in many cases it can be forward-looking. However, their treatment presents many challenges. The problem-solving strategies brought from the family and their applications work well in the majority of cases, however, today’s rapidly changing world also presents new challenges (e.g. cyberbullying) that require new ways of coping. Educational institutions have a special role in introducing effective conflict management techniques to students, however, this work is often done in an ad hoc and unorganized manner. Below we present why inefficient conflict management becomes a problem. Furthermore, we describe the intervention planned and implemented by the staff of the Nyíregyháza district with the Health Promotion of Nyíregyháza Office operating within the Health Promotion Department of Szabolcs-Szatmár-Bereg County Hospitals and University Teaching Hospital, which, through a prevention program, was implemented in the public education institutions of the district with efficiency that requires special attention in practical work. 

   

References

Berta, J. és Török, B. (2015). A szocializáció változó koncepciói In Nikitscher, P. (szerk.), Az iskola szocializációs szerepe és lehetőségei (pp. 9–19). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Hadfield, S. és Hasson, G. (2012). Asszertivitás, Hogyan érvényesítsük sikeresen az érdekeinket? Scolar Kiadó.

Hallássérültek Tanintézete. (2019. 03. 05.). Jelnyelvi pletyka játék. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=AWL_IhXZjGc

Homoki, A., Cs. Ferenczi, Sz. és Csákvári, J. (2017). Konstruktív agresszió- és bullyingkezelés a gyermekvédelmi szakellátásban. Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság.

Inchley J., Currie D., Budisavljevic S., Torsheim T., Jåstad A., Cosma A., Kelly C., Arnarsson Á. M. és Samda O. (szerk.) (2020). Spotlight on adolescent health and well-being, Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada international report volume 2. key data. WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332104/9789289055017-eng.pdf Megtekintve: 2022. 04. 29.

Járomi, É. (2019). Cikkismertetés: Tanuljunk együtt, hogy csökkenjen az iskolai zaklatás és agresszió! Egészségfejlesztés, 60(5), 158–160. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v60i5.467

Központi Statisztikai Hivatal. (2022). Éves településstatisztikai adatok 2020-as településszerkezetben. https://map.ksh.hu/timea/?locale=hu Megtekintve: 2022. 04. 29.

L’escola de les emocions. (2016. 06. 15.). Snack attack. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=reRcVxAWT1g

Mastenbroek, W. F. G. (1991). Konfliktusmenedzsment és szervezetfejlesztés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Mink, Zs. (2017. 06. 14.). Stresszoldó relaxáció. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bjt4M-oC09Q

Pálinkás-Holovits, Zs., Rusznyák-Pethő, A. és Tóth, D. M. (2020). Krízisállapot megjelenése fiatalkorúak körében – Pedagógusok által alkalmazható technikák. Egészségfejlesztés, 61(2), 24–33. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.589

Salavecz, Gy., Pálinkás-Holovits, Zs., Handa, O., Vig, K., Rusznyák-Pethő, A. és Szabó, G. (2020). Stresszkezelés és kiégésmegelőzés hatékony módszereinek szakirodalmi áttekintése. Egészségfejlesztés, 61(2), 16–23. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v61i2.591

Selye, J. (1976). Stressz distressz nélkül. Akadémiai Kiadó.

Sokszínű Oktatási Munkacsoport. (2019. 04. 02.). Te mit csinálnál? / Kisfilm az iskolai zaklatásról. [Videó]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0S_oC0EfpJQ

Stauder, A., Nistor, K., Susánszky, É. és Ádám, Sz. (2013). Egyes személyiségjellemzők szerepe a stressz észlelésében és a megküzdésben In Susánszky, É. és Szántó, Zs. (szerk.), Magyar Lelkiállapot (pp. 123–136), Semmelweis Kiadó.

Várnai, D., Zsíros, E. és Németh, Á. (2016). A kortársbántalmazás (bullying) mint népegészségügyi probléma. Egészségfejlesztés, 57(4), 12–24. http://dx.doi.org/10.24365/ef.v57i4.84

Published
2022-12-29
How to Cite
Kopajer, I., Sarosine Udod, T., Szabo-Besenyei, Z., Poti, E., & M. Kornyicki, A. (2022). Conflict management and prevention program in schools in the implementation of a health promotion office. Health Promotion, 63(4), 64-74. https://doi.org/10.24365/ef.8957
Section
HPO temathic special issue